Tato možnost novelou odpadne, takže neukázněného chodce bude vždy, když ho policista přistihne, čekat nemilosrdný finanční postih.

"Návrh novely jsme zaslali legislativní radě. Doufáme, že vláda ho projedná do konce ledna, protože čekáme dlouhou diskusi ve Sněmovně. Nabýt účinnosti by novela měla 1. července 2004," řekl v pondělí Právu náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

Souhlasíte s přísnějšími postihy?
Hlasujte v anketě na konci článku!

Na dotaz, zda z drastických pokut ministerstvo přece jen nesleví, Kubínek odpověděl: "Pro nás je návrh konečný. O tom, jak citelné nakonec budou, však samozřejmě rozhodne až parlament."

Opět změna na přechodech

Pokud řidič neumožní chodci na přechodu nerušeně a bezpečně přejít, nebo když před přechodem nezastaví, měl by podle MD zaplatit 2500 až 5000 korun. A když se stejného přestupku dopustí v daném roce dvakrát, bude mu udělen až roční zákaz řízení.

Za letošních prvních jedenáct měsíců zahynulo v Česku při dopravních nehodách čtrnáct chodců, 155 bylo těžce zraněno a 509 vyvázlo ze střetu s vozidlem s lehkým zraněním. Počet mrtvých chodců se ve srovnání se stejným loňským obdobím snížil o padesát procent. Je ale o polovinu vyšší než v roce 2000, kdy ještě neplatila nynější právní úprava.

MD ani policie přesto neuvažují o návratu dřívějšího znění pravidel, kdy na přechodech neřízených světelnou signalizací řidič nesměl chodce ohrozit, a ten zase přijíždějící vozidlo omezit. Bude tedy nadále platit, že vozidlo musí u vyznačených přechodů zastavit i v případě, kdy chodec teprve projevuje úmysl přejít a do vozovky ještě nevkročil. Ministr dopravy Milan Šimonovský argumentuje tím, že tak je to běžné ve všech vyspělých evropských zemích.

V Česku nehoda každé dvě minuty

Zajímavé je, jak se mění chování českého řidiče, jakmile přejede hranice ČR. Zpravidla ihned se z něj stává téměř bezproblémový motorista. Dodržuje nejvyšší dovolenou rychlost, používá bezpečnostní pásy, neparkuje tam, kde je to zakázáno a jeho agresivita mizí. Pokuty v cizině za závažné přestupky totiž nezřídka převyšují průměrný měsíční plat v Česku.

Totéž ovšem brzy čeká motoristy i v ČR. Za způsobení nehody bude podle návrhu novely udělována řidiči bloková pokuta deset až dvacet tisíc a ve správním řízení až třicet tisíc korun. A pokud bude pod vlivem alkoholu, měla by pokuta ve správním řízení dosáhnout i padesáti tisíc korun.

O tom, že dnešní motoristické zákony svůj účel dostatečně neplní, svědčí velmi nepříznivý vývoj nehodovosti. Vždyť v letošním roce bylo v ČR do 30. listopadu nahlášeno policii celkem 176 844 nehod, při nichž bylo usmrceno 1224 lidí a 32 694 zraněno. V průměru je nahlašována nehoda každé dvě minuty.

Nenaplnilo se tedy očekávání legislativců, že nynější pravidla silničního provozu přispějí k tomu, aby nehodovost v ČR podstatně klesla a dostala se na úroveň obvyklou v zemích Evropské unie. Šimonovský toho chce dosáhnout podstatně tvrdšími pokutami a zavedením bodového systému postihu neukázněných řidičů. Ten má začít fungovat rovněž od července 2004.

Auta do dražby

A jak chce MD při tak vysokých pokutách zajistit jejich vymahatelnost? "Když se řidič nedostaví na příslušný dopravní úřad pokutu zaplatit, bude mu moci být opakovaně uložen správní poplatek. Pokuta tak může vzrůst o desetitisíce korun, a to zavdá důvod k exekuci," informoval Šimonovský.

Možnost exekuce existuje už nyní. Jejímu častějšímu využívání vůči neplatičům pokut ovšem brání náklady, které ji provázejí. Prostě se většinou nevyplácí k ní přikročit. Ministerstvo dopravy se proto inspirovalo zkušenostmi Rakouska, kde lze motoristovi v případě nezaplacení pokuty hned na místě zadržet vozidlo, a když ji ani do měsíce neuhradí, může být prodáno v dražbě.