K chystané novele, která má upravit také bodový systém postihu motoristů, uspořádalo ve čtvrtek ministerstvo dopravy (MD) seminář, jehož se zúčastnili dopravní experti i někteří politici.

Jak Právu řekl poslanec Věcí veřejných a předseda komise k přípravě změn v motoristické legislativě Stanislav Huml, po meziresortním připomínkovém řízení a projednání ve vládě by návrh novely měl putovat ke schválení do parlamentu letos v červnu, a účinnosti nabýt 1. ledna 2012.

Ministerstvo navrhuje tři příjmová pásma

Konkrétně mají být řidiči rozděleni do tří pásem. V tom prvním budou lidé s měsíčním hrubým příjmem do 60 000 korun, u nichž by se pokuty za přestupky pohybovaly od 25 tisíc do 50 tisíc Kč.

Do druhého pásma mají patřit osoby s měsíčními příjmy od 60 000 do 150 000 korun, jimž bude v případě vážného porušení pravidel silničního provozu hrozit pokuta 51 tisíc až 100 tisíc korun. A konečně do třetího pásma chce Bárta zařadit řidiče, kteří měsíčně berou více než 150 000 Kč. Pro ně by pokuta za přestupek činila 78 tisíc až 150 tisíc korun.

Snaha, aby sankce byla vždy citelná

„Je nutné dosáhnout, aby pokuta byla pro každého řidiče citelná, a to dnes není. Pro toho, kdo bere měsíčně 8000 Kč, je pětadvacetitisícový postih doslova likvidační. Naopak bohatý člověk se tomu jen usměje, protože je to pro něj cena večeře,“ zdůvodnil nutnost vyšších postihů pro majetné Huml.

Průměrný hrubý plat v Česku je ovšem jen 23 665 korun a 67 procent zaměstnanců na něj nedosáhne. Na dotaz Práva co s tím, aby pokuty nebyly likvidační, odpověděl Martin Vavřina z odboru legislativy MD: „Představujeme si to tak, že ve správním řízení se výše pokut bude řešit individuálně. Pokud by sankce stanovená pásmem byla pro řidiče likvidační, bude možné jít níž.“

Premiér to už dříve označil za nesmysl

Roli má podle MD hrát i roční hrubý příjem a roční daň řidiče. Informace o ní mají úřady získávat z daňových přiznání. U lidí, kteří nebudou schopni vysokou pokutu rovnou zaplatit, budou stanoveny splátkové kalendáře a uplatněny srážky ze mzdy až do výše třetiny jejich měsíčního příjmu.

Jestli Bártův návrh bude ve vládě a parlamentu průchodný, je ovšem otázka. Premiér Petr Nečas (ODS) totiž už loni označil nápad ministra dopravy postihovat řidiče podle jejich příjmů za nesmysl. „Vládě tedy budu muset předložit několik variant a neomezovat se jen na jednu, která je teď na stole,“ prohlásil na včerejším semináři Bárta.