Datum otevření muzea pro veřejnost nebylo zvoleno náhodou, připadá na 180. výročí narození mecenáše, architekta a stavitele Josefa Hlávky, který byl prvním prezidentem České akademie věd a umění.

Podle generálního ředitele Karla Ksandra bylo muzeum kvůli náročné stavební rekonstrukci uzavřeno 1621 dnů. "Nyní se vrací jako svébytná muzejní, vědecká a vzdělávací instituce," uvedl.

ČTĚTE TAKÉ

OBRAZEM: Skvosty a cennosti Národního technického muzea 

Za podporu při rekonstrukci poděkoval ministerstvu kultury. Dosavadní práce, jejichž třetí etapa skončí na jaře 2012, stála 370 miliónů korun. K tomu je třeba ještě započítat 130 miliónů na expozice.

Dopravní hala Národního technického muzea v Praze se pro veřejnost po čtyřech letech otevřela dočasně na jeden den - 29. prosince 2010.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Dopravní hala a další expozice

Hlavním lákadlem muzea je dopravní hala vyprávějící příběh automobilů, motocyklů, letadel, železnic i lodí z období od konce 18. století do současnosti. Vystavena je koněspřežná hasičská stříkačka z roku 1795, která hasila (a neuhasila) požár Národního divadla, vůz Benz Viktoria z roku 1893, vůz NW Präsident jako první automobil vyrobený na našem území roku 1898, nejstarší dochovaný automobil Audi z roku 1911, nejstarší provozovaný motocykl Hildebrand-Wolfmüller z roku 1894, lokomotiva Kladno z roku 1855 a železniční vůz z roku 1891, který je jediným dochovaným vozem salonního vlaku císaře Františka Josefa.

Dalšími expozicemi jsou Fotografický ateliér, Tiskařství, Astronomie a Architektura, stavitelství a design, která vznikla podle projektu Davida Vávry. Dobovou atmosféru navozuje secesní a kubisticky laděný prostor či možnost vstoupit do pracoven architektů 19. a 20. století.

Jako perličku Ksandr připomněl aktuální krátkodobé vystavení jediných dvou českých Nobelových cen - akademika Jaroslava Heyrovského za polarografii z roku 1959 a básníka Jaroslava Seiferta z roku 1984, zapůjčených archivem Akademie věd a rodinou.