Například z propočtů ekonomických expertů, kteří pro Právo porovnávali ceník Promopra s cenami audiovizuálního (AV) zařízení obvyklými na trhu, totiž vyplývá, že pokud by si stát AV techniku, jež byla zapotřebí pro akce předsednictví, přímo koupil za obvyklou tržní cenu, ušetřil by až šestinásobek toho, co Promopru zaplatil čistě jen za její pronájem. Ve státní pokladně tak mohly zůstat až desítky miliónů korun.

Podle podkladové dokumentace, na jejímž základě úřad vlády pod dohledem podřízených tehdejšího vicepremiéra pro evropské záležitosti a současného ministra obrany Alexandra Vondry (ODS) podepsal rámcovou smlouvu s Promoprem, si vládní kabinet měl pronajmout stálé prostory v Kongresovém centru Praha (KCP) pro zhruba 170 jednání.

Zapůjčená zařízení se zaplatila za pár týdnů

Pro tyto stálé prostory vycházela předběžná kalkulace pronájmu AV techniky na 70 miliónů korun po 25procentní, respektive 40procentní slevě (40% sleva byla na záložní techniku). Původní předběžná cena před slevou se tak mohla pohybovat kolem 96 miliónů Kč.

„Ceníkové ceny Promopra byly konstruovány tak, že se jimi zapůjčovaná zařízení zaplatila v průměru za dvacet dní. Při zvažovaném 170denním nájmu (předsednictví trvalo šest měsíců – pozn. redakce) tedy stát zaplatil nákupní cenu propůjčených věcí zhruba šestkrát,“ řekl Právu zkušený ekonomický expert, který si nepřál být jmenován.

Sleva nebyla zadarmo

Podle oslovených odborníků je rovněž zajímavé, že v předběžných variantních kalkulacích Promopra pro jednotlivá zasedání v rámci předsednictví jsou původní ceníkové ceny navýšeny o 10 procent. „To znamená, že Promopro nejdříve ceny navýšilo a pak dalo státu slevu – tj. skutečná sleva není 25 % ale pouze 17,5 %,“ upozornil expert.

Velké otazníky ale provázejí také výdaje státu za další služby Promopra. Jak už Právo napsalo, například během neformálního setkání ministrů spravedlnosti a vnitra evropské sedmadvacítky, jež se konalo 15. až 16. ledna 2009 v pražském Kongresovém centru, si Promopro za jednoho z manažerů projektu účtovalo 240 tisíc korun a dvoudenní technická pohotovost na telefonu měla stát přes šest set tisíc. Další statisíce fakturovalo Promopro za pohotovostní technické jištění přímo na místě.