„Máme mimořádně výhodnou smlouvu se Škodovkou, takže používáme výhradně její vozy,“ sdělil Právu Miroslav Kalousek (TOP 09). Jako ministr financí považuje podle svých slov za samozřejmé, že bude jezdit v českém autě.

Výměna za každou cenu se prodražuje

Totéž říká premiér Petr Nečas (ODS), podle kterého ale nemá smysl ostatní ministry nutit do toho, jakou značkou mají jezdit. Výměna ojetých aut za nová by se podle něj mohla nakonec prodražit. „Tlačit na ně, aby začali pořizovat vozy české výroby, znamená zvýšit výdaje českého rozpočtu,“ řekl Právu před časem premiér s tím, že rozhodli už jejich předchůdci.

Úřad vlády má dvanáct škodovek, hlavně superby, určené pro ústavní činitele i jako referentské vozy. Obměňují na základě dohody s automobilkou. Podle premiéra není vždy nutné nakupovat nové vozy, často lze jejich pořízení vyřešit pronájmem. Sám coby ministr práce v Topolánkově vládě také používal škodovku v pronájmu.

Výhodně vozy pořídilo vedení Sněmovny, která po léta využívá dohody s BMW. V rámci úspor přitom nyní dohoda přišla vhod. Vedení dolní komory, jak už Právo informovalo, vyměnilo zdarma šest svých bavoráků za nové vozy.

Čtěte také: Vedení Sněmovny dostalo zdarma nová BMW

„BMW Group ČR má s Poslaneckou sněmovnou uzavřenu dlouhodobou dohodu, v rámci které značka BMW obměňuje jednou ročně, v rámci smluvních podmínek, jejich vozový park. Původní vozy byly v minulosti zakoupeny Sněmovnou na základě výběrového řízení,“ řekla Právu mluvčí společnosti Veronika Jakubcová.

Dodala, že firma má pro prodej vozů státní správě samostatnou cenovou politiku. Podle ní záleží na typu a množství pořizovaných vozidel. BMW používá také vedení Senátu.
Audi A8 mají k dispozici např. ministr dopravy Vít Bárta (VV) či vnitra Radek John (VV). Policejní ochranná služba používá tyto vozy pro chráněné osoby, jimiž jsou prezident republiky, ministři vnitra, zahraničí, spravedlnosti.

Patří mezi ně také premiér a šéfové obou parlamentních komor. Ani Nečas, ani Němcová ale těmito vozy nejezdí, protože osobní strážce využívají jen výjimečně.

Centrální nákupy?

„Jezdím v tom, co mi policie přidělí,“ řekl Právu šéf diplomacie Karel Schwarzenberg (TOP 09). Sdělil, že jeho ministerstvo počet vozů radikálně snížilo. „Je to v odpovědnosti dotyčných úřadů, institucí, aby zacházely šetrně s penězi,“ dodal.

Jeho úřad prý používá také taxislužbu, s níž uzavřelo podle výběrového řízení smlouvu a dostalo slevy.

Někteří ministři připouštějí, že k úsporám by mohl přispět centrální nákup vozů. Právě tuto formu Nečasova vláda slíbila už při svém nástupu. „Jakmile bude schválen potřebný zákon, určitě by se měla auta tímto způsobem pořizovat,“ řekl Právu ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV), který tuto formu v rámci veřejných zakázek dostal ve vládě na starosti. „Centrální nákup je řešení, ale nejde jen o auta,“ podotkl Kalousek.