Hlavní obsah

Řidiči si dávají větší pozor, sebraných bodů je méně

Právo, Jiří Novotný

Za přestupky, zařazené do bodového systému, mělo v centrálním registru k loňskému 31. prosinci zaznamenáno jeden či více bodů 659 726 řidičů, o 10 273 méně než koncem roku 2009. Vyplývá to z nejnovější statistiky ministerstva dopravy.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

„Fakta prokazují, že 91,6 procenta řidičů, kteří v minulosti obdrželi nějaký ten bod, se již dále přestupků a trestných činů v rámci bodového systému nedopouští,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ještě před rokem to přitom bylo „jen“ 85,3 procenta řidičů, kteří si již dávali pozor. Z tohoto hlediska tedy bodový systém, jenž byl v Česku zaveden 1. července 2006, skutečně plní svůj účel – přispět k větší bezpečnosti silničního provozu.

Jak ovšem ministerstvo informovalo, 8,4 procenta řidičů je zřejmě nepoučitelných, a i v loňském roce se opakovaně dopouštěli dopravních přestupků. O řidičský průkaz tak nejméně na rok přišlo po dosažení dvanácti bodů již 30 341 motoristů. Za uplynulý rok jich přibylo 6129.

Malý zájem o školení bezpečné jízdy

Řidičům, kteří za posledních třináct měsíců nebyli policisty přistiženi při spáchání dopravního přestupku zařazeného do bodového systému, jsou automaticky odečítány až čtyři body. Takto si od listopadu 2009 do konce loňského roku body odečetlo celkem 573 791 lidí.

Motoristé, kteří mají nanejvýš deset bodů za přestupky, oceněné méně než šesti body, si také mohou až tři body odepsat absolvováním jednodenního školení bezpečné jízdy. Od 1. září 2008, kdy taková možnost novelou zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích vznikla, si však až do konce loňského roku tři body tímto dobrovolným, avšak placeným školením odepsalo pouhých 5512 řidičů, tedy méně než jedno procento.

Nejčastěji jsou body za rychlost

Nejčastějším přestupkem zůstává i nadále překročení povolené rychlosti v obci, za něž bylo uděleno přes 30 procent všech bodů. Dále porušení povinností vyplývajících ze zákazové či příkazové značky (téměř pětina bodů), nepřipoutání se pásy (14 %), porušení ustanovení o osvětlení vozidla (bezmála 7 %), překročení rychlostního limitu mimo obec o méně než 30 km/h (6 %) a telefonování za jízdy (5,5 % všech bodů).

Statistika může ovšem brzy doznat výrazných změn. Ve Sněmovně totiž čeká na třetí závěrečné čtení senátní návrh novely zákona č. 361, podle nějž za překročení maximální povolené rychlosti v obci nanejvýš o pět kilometrů a mimo obec o 10 km v hodině nemají být trestné body, ale jen bloková pokuta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám