Ti by působili v místech, kde jsou chudí lidé, bezdomovci a často i Romové snadným terčem nabídek volit za pětistovku předem označeného kandidáta. Agent by se při podezření s kupčení s hlasy v rizikových oblastech v předstihu vmísil do prostředí sociálně slabších voličů, kde by činnost mapoval a dokumentoval.

Jak Právu řekl náměstek ministra vnitra pro veřejnou správu, legislativu a archivnictví František Vavera, nešlo by o agenta-provokatéra. Agent by při podezření z pokusu o masívní nábor voličů za peníze nesměl ke kupování hlasů povzbuzovat, ale čekal by, zda bude osloven.

Vnitro připravuje nový volební kodex, změnit by se kvůli agentovi musely také trestní zákony. Nyní se plánuje jednání s ministrem spravedlnosti Jiřím Pospíšilem (ODS). „Pokud řekneme, že to je trestný čin, tak policie musí mít adekvátní prostředky k tomu, aby mohla tyto skutky zjišťovat. Policie by měla mít možnost nějakých operativně pátracích prostředků,“ vysvětlil Vavera.

Zákony zatím nestačí

V současnosti platí paragraf o maření přípravy a průběhu voleb. Praktiky, jako je uplácení voličů, podle něho však nelze stíhat.

Podle náměstka je sice nákup hlasů nesrovnatelně méně nebezpečným činem než například ublížení na zdraví, „ale na druhou stranu je to patogenní jev, který může na čtyři roky naprosto ovlivňovat chod obce“. Nasazování agentů je podle současného znění trestního řádu možné jen u zvlášť závažných trestných činů typu organizovaného zločinu.

Dalším způsobem, jak manipulovat volby, je účelové přihlašování k trvalému pobytu těsně před volbami, což ukázal příklad Roudnice nad Labem.

Jak upozornil náměstek Vavera, tuto praktiku nelze zakázat, protože by šlo o narušení svobody pohybu a pobytu. Proto se vnitro přiklání k přísnější kontrole. Například zda jsou tyto osoby řádně přihlášeny či zda si třeba nenahlásily bydliště v neobyvatelném objektu.