Jak Právu v pátek řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský, komplexní návrh novely zákona č. 361 zahrnující toto kontroverzní opatření předloží Bárta vládě na přelomu dubna a května.

Ministr dopravy se inspiroval příkladem Švédska, Švýcarska a Finska, kde se pokuty podle výše majetku úspěšně uplatňují. Podle něj je nezbytné zavést to i v ČR, kde je mnoho dopravních nehod způsobováno právě drahými vozy.

„Aby pokuta měla na všechny stejný dopad, je třeba zohlednit příjmy. Rozdíl přece je, když dvoutisícikorunovou pokutu dostane řidič s měsíčním platem 10 tisíc nebo 100 tisíc korun,“ prohlásil Bárta v diskusním pořadu ČT Máte slovo.

Týkat se to má jen nejtěžších přestupků

Bárta připouští, že o konkrétní podobě jeho návrhu se musí ještě diskutovat. Vyjasnit zejména, jestli by se braly v úvahu příjmy řidiče, kubatura vozidla, jeho cena či všechny tyto aspekty.

„Rozhodně to ale neznamená, že by se takto řešily všechny přestupky. Týkalo by se to jen těch nejtěžších, jako je překročení povolené rychlosti v obci o 50 km v hodině, jízda na červenou či přejíždění přes tlustou čáru,“ ujišťuje Bárta.

Záměr ministra dopravy plně podporuje šéf dopravní policie Leoš Tržil. „Při hrubých dopravních přestupcích by bylo určitě správné brát ve správním řízení ohled na příjmy řidiče,“ zdůraznil Tržil.

Je ovšem otázka, jestli se ve vládě podaří tak radikální návrh prosadit. Z řad politiků TOP 09ODS už nyní zaznívá, že nelze trestat lidi s vysokými příjmy za úspěch a že by se porušila listina lidských práv.

V čem panuje shoda

Ať už ale dopadnou tyto diskuse jakkoli, čeká zřejmě již od letošního července řidiče řada změn, na něž panuje shoda napříč politickým spektrem.

Podle senátní novely zákona č. 361, která ve Sněmovně čeká na třetí čtení, se v bodovém systému přitvrdí postihy za vážné přestupky. Pěti místo dosavadními třemi body se bude trestat ohrožení jiného řidiče při přejíždění vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého. A za jízdu v protisměru, riskantní vjíždění na přejezd, neposkytnutí účinné pomoci při nehodě a řízení vozidla řidičem, jemuž byl zadržen řidičský průkaz, bude sedm místo nynějších šesti bodů.

Přitvrdí také bodový postih za ohrožení chodců a nepřipoutání se za jízdy. Naopak za telefonování mají být dva místo tří bodů a zcela se zřejmě body zruší za nesvícení za jízdy a za mírné překročení povolené rychlosti.

Co se má letos změnit pro řidiče
Upustí se od kumulování bodů za spáchané přestupky v jednom správním řízení. Nově budou řidiči postihováni jen za ten nejzávažnější z přestupků, jichž se dopustí v průběhu tří měsíců.
Za překročení maximální povolené rychlosti v obci nanejvýš o 5 a mimo obec o 10 km v hodině nemají být už trestné body, ale jen bloková pokuta. A bez bodů má vyváznout i řidič, jemuž policisté při silniční kontrole naměří méně než 0,3 promile alkoholu.
Body se nebude trestat jízda bez zapnutých světel, neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu, vjezd na pěší zónu ani neoprávněné užití výstražného světla.
Pěti místo dosavadních tří bodů se má trestat ohrožení jiného řidiče při přejíždění vozidlem z jednoho jízdního pruhu do druhého.
Za jízdu v protisměru, otáčení a couvání v místech, kde je to zakázáno, riskantní vjíždění na přejezd, neposkytnutí účinné pomoci při nehodě a řízení vozidla řidičem, jemuž byl zadržen řidičák, má být sedm místo šesti bodů.
Za nepřipoutání se bezpečnostními pásy za jízdy budou čtyři místo dvou bodů a za telefonování za jízdy i překročení dovolené rychlosti v obci o více než 5 a méně než 20 km/h dva místo dosavadních tří bodů.
V období od 1. listopadu do 31. března budou řidiči na všech komunikacích v ČR muset při sněhu či náledí používat zimní pneumatiky.
Pokuty ve správním řízení mají být udělovány i podle výše příjmů řidiče.
Nákladním vozům o hmotnosti nad 3,5 tuny má být na dálnicích a rychlostních komunikacích zakázána jízda v levém krajním pruhu. Platilo by to v pracovní dny vždy od 6 do 9 a od 15 do 18 hodin a kdykoli jindy, pokud se vytvoří kolony.
Policie bude moci přikázat řidičům náklaďáků, aby se svým vozidlem ihned zajeli do nanejvýš 8 km vzdáleného místa, kde bude podrobeno technické kontrole.
Při nepovolených akcích, jako je tajný závod, bude moci policie zakázat účastníkům průjezd Českem. Když neposlechnou, zadrží jim až na 48 hodin auta.