„Za těchto klimatických podmínek jsou ty možnosti oprav silnic samozřejmě omezené, ale pokud zmizí sněhová a ledová pokrývka a objeví se skutečně velké výtluky, tak buď na některých místech zavedeme značení, nebo na těch nejfrekventovanějších komunikacích provádíme již během zimy opravy, a to tzv. studenou směsí,“ sdělila Novinkám Vápeníková s tím, že takováto forma oprav je nákladná a nelze uplatnit plošně.

Na jiných místech budou muset řidiči přizpůsobit jízdu nerovnému povrchu. S komplexními opravami svých komunikací začíná ŘSD zpravidla až v dubnu, pokud se ovšem teploty ustálí a dlouhodobě neklesnou pod čtyři stupně Celsia. Běžná, tzv. teplá směs, se totiž musí přepravovat jen za daných podmínek.

Podle Vápeníkové se letošní zima podepsala na kvalitě českých silnic výrazně. „My už v tuto dobu projednáváme plán oprav, o pomoc budeme žádat také Státní fond dopravní infrastruktury a ministerstvo,“ doplnila mluvčí.

Podle ní totiž hrozí, že ŘSD s omezených rozpočtem a stále narůstajícím rozsahem škod nebude schopno zajistit adekvátní opravy na všech svých komunikacích.

Ředitelství má možnost sáhnout k levnější variantě a výmoly v silnicích zalepit záplatami, v druhém případě může celé poškozené úseky vyfrézovat a pokrýt novým kobercem. Za současného rozsahu škod by ovšem tento postup vyšel ŘSD na devět miliard korun, přitom rozpočet ŘSD na celý příští rok činí 36 miliard korun na všechno včetně staveb. „Jaký bude rozsah škod na silnicích, až zima skončí, nikdo neví,“ uzavřela Vápeníková.