Na dálnici D1 vyjmenovali policisté a silničáři Právu hned několik rizikových a nebezpečných míst, kde hrozí ledovka, nebo kloužou kamióny. Jsou to úseky, kde se při oblevě drží voda, která se při mrazu mění v ledovku. Stejným rizikem jsou v zimě místa, kde jsou větší zatáčky a velké klesání.

„Takovým místem, kde se drží voda, je například 15. a 19. až 20. kilometr ve směru na Brno a 38. km ve směru na Prahu,“ uvedl operační důstojník z dálničního oddělení v Bernarticích.

Dalším rizikem jsou například úseky mezi 47. až 54. km D1. „Jsou tu místa, kde je betonový povrch pokrytý asfaltem a to se chová zvláště teď v zimě jinak než normální asfalt, víc to namrzá,“ doplnil policista.

Podle policistů je ale rizikovým úsekem celá trasa od Prahy až k 21. km na sjezd na Benešov. „Podle dřívějších statistik z našeho úseku dálnice bylo 8 nehod z 10 právě tady,“ popsal policista z Mirošovic.

Zvláště po čerstvém sněhu je rizikový úsek v kopcovitém terénu zhruba mezi 30. a 40. km. Tak tomu bylo už několikrát v posledních dvou týdnech. „Žádná nehoda tam nebyla, jenom kamióny nemohly vyjet do kopce a průběžně se to tam ucpávalo a zase uvolňovalo,“ uvedl operační důstojník v Bernarticích.

Dálnice D1 u Brna

Dálnice D1 u Brna

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Dalším nebezpečným místem je sjezd z D1 na město Slavkov u Brna. „Pokud přestane dálnice fungovat, sjíždějí tam kamióny na souběžnou komunikaci, kterou obvykle zablokují, takže silničáři se místo údržbě vozovky věnují vyprošťování,“ sdělil provozní náměstek Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Alois Vybíral.

Kritická Vysočina

Snad nejčastěji citovaným úsekem D1 v nehodovém zpravodajství je cesta přes Vysočinu. Celý úsek má totiž specifický teplotní ráz s velkými rozdíly a počasí v něm dokáže řidiče řádně zaskočit.

„Prvním a zřejmě nejkrizovějším je úsek mezi 80. až 88. km u Humpolce hlavně ve směru na Brno, druhý je mezi 107. a 112. km na Brno a třetí je na 128. až 130. Km u Řehořova obousměrně a čtvrtý kolem 160. km u Velké Bíteše, kde je rovná pláň a tvoří se sněhové jazyky,“ sdělil vedoucí Dálničního oddělení Velký Beranov Martin Zadražil.

Právě nekrytá místa jsou při sněhové fujavici zahalena tzv. bílou tmou, kdy často dochází k hromadným nehodám.

Auta po nehodě na D5

Auta po nehodě na D5

FOTO: Jindra Pašková, Právo

To je případ úseku mezi 7. až 8. km dálnice D8. „Prakticky celá dálnice vede mezi poli a není krytá lesem, takže zvláště v zimě tu bývají nebezpečné poryvy větru,“ uvedl policista z dálničního oddělení v Nové Vsi.

„Na dálnici D5 patří k nejhorším úsekům místa sevřená lesním porostem a také mosty, které namrzají,“ uvedla mluvčí západočeské policie Irena Lavičková. Další pastí na ledovce je desetikilometrový úsek mezi 133. a 144. km. Právě tady došlo 10. prosince k hromadnému karambolu náklaďáku a tří osobních aut, který stál jednoho z řidičů život.

Horské silnice jsou nemilosrdné

Naprosto nemilosrdné jsou v těchto dnech horské silnice. Už několikrát byla zastavená doprava z Chomutova na přechod v Hoře Sv. Šebestiana nebo v Krkonoších jízda přes Harrachov.

Stejně rizikovým je ale průjezd pohořím Chřibů na Zlínsku. „Tato silnice je nebezpečná kvůli náhlým změnám teplot povrchu komunikace. V níže položených oblastech jsou silnice mokré, kdežto ve zrádných úsecích Chřibů na hlavním tahu na Brno už je ledovka,“ uvedl šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Podobně je tomu na Liberecku mezi Svorem a Jiřetínem pod Jedlovou na silnici I/9. „V nedaleké České Lípě může svítit sluníčko a na Šébru doprava stojí, protože tam hustě sněží a silnice je namrzlá. Dopravu zde už opakovaně musela řídit policie, protože kamióny kopec nevyjely,“ podotkl Pospíšil.

Na jihu Čech patří k nejkritičtějším místům v zimě prudké stoupání za Velešínem u Netřebic na silnici E55. „Při neodpovídajícím vybavení a za nepříznivého počasí je kolaps na kopci téměř neodvratitelný a kamióny pak blokují průjezd na Dolní Dvořiště a Linec i několik hodin,“ říká českokrumlovská policejní mluvčí Michaela Pavlíčková.

Mezi nejnebezpečnější úseky v Karlovarském kraji v tomto období lze zařadit silnici č. 25 v Krušných horách od kruhového objezdu u Božího Daru směrem na Vejprty. „Je tam pláň, a pokud fouká, což je na horách často, tvoří se ihned sněhové jazyky a závěje,“ popsal úskalí silnice šéf dispečinku zimní údržby krajských silničářů Josef Bulka.

Přes Červenohorské sedlo ani nejezděte

Ve chvíli, kdy začne na Královéhradecku hustě sněžit, je téměř nutné počítat s dopravními problémy na úseku silnice I/35 mezi Sadovou a obcí Klenice. „A pokud se v kopci ve směru od Jičína na Hradec Králové jeden kamión zastaví a druhý ho chce objet, je jisté, že se tu doprava zablokuje,“ uvedl Petr Zima z krajské správy silnic.

Nebezpečná je v zimě i cesta ze Šumperka do Jeseníku přes Červenohorské sedlo. „Je tam vesměs hodně sněhu a v případě silného větru se tvoří sněhové jazyky. Podobné to je na silnici v úseku Mohelnice–Studená Loučka,“ řekl Právu dispečer šumperských silničářů Pavel Švestka.

Už několikrát byl letos v prosinci po naprostém kolapsu uzavřen pro nákladní dopravu úsek z Ostravice na slovenské hranice.

„Je tam stoupání, je to klikaté a nebezpečné. Pokud tam vjede kamión, který nerespektuje značení a vjede tam bez zimní výbavy, je odsouzen k tomu, aby silnici zablokoval,“ řekl Právu technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

V Pardubickém kraji je velmi problematický úsek silnice I/34 mezi Svitavami a Poličkou. „Je tu komplikovaný terén a problémy nastávají téměř při každém spadu. Tady nedokážeme ani neumíme udržet silnici dokonale sjízdnou a dochází tu k častým komplikacím,“ doplnil provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Václav Ohrabka.

Operační důstojníci z dálničních oddělení k tomu dodávají: i riziková místa se dají bez potíží projet, jen nižší rychlostí, než jsou řidiči zvyklí jezdit.