„Pokud jde o billboardy, děláme teď první krok a vypovídáme všechny smlouvy, které lze vypovědět. Současně chystáme koncepční řešení, které by nastavilo, kolik chceme billboardů mít. Zatím ještě nejsem schopen říci žádné číslo, ale bude jich jednoznačně méně než dnes,“ prohlásil Bárta.

Ministru dopravy především vadí, že billboardy vynášejí státu příliš málo peněz. U řady uzavřených smluv je to výrazně méně než 20 000 korun ročně za jeden billboard, což je podle Bárty nemravně málo.

„Peníze z těch 2200 billboardů by nestačily ani na opravu jedné slušné komunikace první třídy za rok. Naším cílem proto je jejich počet minimalizovat a z těch, které ponecháme, mít výrazně více peněz, než dostáváme dnes,“ uvedl v České televizi Bárta, podle nějž to ovšem bude běh na dlouhou trať.

Na dotaz Práva, jakou celkovou částku loni Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) za billboardy obdrželo, odpověděla včera mluvčí ŘSD Martina Vápeníková: „Bylo to necelých 34 miliónů korun.“

Správně uzavřeno jen minimum smluv

Po roce 1989 vyrůstaly billboardy u dálnic a silnic v ČR jako houby po dešti. Většina jich byla postavena na černo, nebo sice stojí legálně, ale ŘSD z nich kvůli nevýhodným dodatkům ke smlouvám dostává jen nízkou paušální sumu.

„Správně je uzavřeno pouze titěrné množství smluv,“ konstatoval Bárta.
ŘSD teď slibuje, že odstraní 440 billboardů. Přitom před několika měsíci předchozí vedení ŘSD uzavřelo nové smlouvy na osm let. Například firma News Outdoor získala až do roku 2019 plných 80 míst u dálnic a silnic. Ministerstvo dopravy (MD) prý o tom nevědělo a nové smlouvy prošetří.

Ježkův návrh skončil ve stoupě

Umísťovat billboardy u dálnic je zakázáno v řadě evropských zemí. Ve Španělsku, Finsku i Německu platí dokonce bezvýhradný zákaz reklamy podél všech komunikací. V České republice je nynější právní úprava v platnosti od roku 2001. Stanoví sice, že reklamy se nesmějí umísťovat v 250metrovém ochranném pásmu podél dálnic, 800 billboardů ovšem dostalo výjimku.

MD slibuje skoncovat s billboardy již řadu let, ve skutečnosti však počet těchto reklamních tabulích naopak vzrostl. Letos na jaře proto tehdejší poslanec Libor Ježek (ODS) přišel s novelou zákona o pozemních komunikacích, která měla všechny billboardy odstranit od dálnic nejpozději v roce 2012. Do voleb to ale Sněmovna projednat nestihla, a poté Ježkův návrh skončil ve stoupě.