„Chci to dodatečně včlenit do senátní novely zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích, kterou v prosinci čeká ve Sněmovně druhé čtení. Můj pozměňovací návrh už získal podporu sněmovního hospodářského výboru a jsem přesvědčen, že pro něj bude hlasovat většina poslanců. Legislativně to lze ovšem stihnout až pro příští zimu,“ řekl v pondělí Právu Huml.

Pokud návrh skutečně projde, bude v ČR vždy pro celé zimní období od 1. listopadu do 31. března zavedeno povinné používání zimní výbavy kdykoli, když na silnicích vznikne souvislá sněhová pokrývka či náledí.

„Dalo by se sice uvažovat i o povinných zimních gumách pro celou dobu od listopadu do března, nemyslím si však, že by to bylo rozumné. Vždyť v průběhu zimy bývají v naší republice nezřídka celé týdny, kdy se teplota vyšplhá i nad patnáct stupňů Celsia,“ uvedl Huml.

Podle statistik přezouvá v ČR své auto na zimu 60 až 70 procent řidičů. Zimní pneumatiky jsou ideální při teplotách pod deset stupňů a při těch vyšších se nadměrně opotřebovávají. Přezutí pneumatik v autoservisu ovšem stojí kolem 800 korun, což není malá částka. Sotva lze tedy očekávat, že by řidiči měnili obutí svých aut podle aktuálního počasí.

Zatím jen na úsecích označených značkou

Huml v podstatě převzal návrh předchozího ministra dopravy Gustáva Slamečky, jenž se zákaz jízdy na sněhu a ledu s letními pneumatikami snažil prosadit už pro tuto zimu. Inspiroval se přitom příkladem Slovenska a Německa. Slamečkův návrh sice v březnu prošel meziresortním připomínkovým řízením, nový ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) jej však do Sněmovny ke schválení neposlal.

V této zimě jsou tedy zimní pneumatiky v ČR i nadále povinné pouze na úsecích s dopravními značkami Zimní výbava, o jejichž rozmístění rozhodují vlastníci jednotlivých komunikací. Například na dálnici D1 se na letních gumách nesmí jezdit mezi 21. a 182. kilometrem, tedy mezi Mirošovicemi a Kývalkou.

Když policisté na úseku označeném značkou Zimní výbava přistihnou řidiče, že jeho automobil má letní obutí, čeká ho bloková pokuta až 2000 korun a jeden trestný bod v rámci bodového systému postihu neukázněných motoristů.

Německo přitvrdilo

Zhruba stejnou pokutu riskuje i ten, kdo se vypraví na letních pneumatikách do Německa. Od 1. prosince tam totiž začne platit novela vyhlášky, kterou v minulém týdnu schválila Spolková rada.

Zavádí se jí na celém území Německa povinné používání zimních nebo celoročních pneumatik při sněhu, ledu nebo břečce na jakékoliv vozovce. Kdo nařízení neuposlechne, může dostat pokutu až 80 eur (téměř 2000 korun).