Článek
Zároveň ale odmítá, že by šlo o odvetu na údajnou šikanu českých řidičů v německém příhraničí, na kterou si Česko již několik měsíců neúspěšně stěžuje.
Oficiálně kvůli krádežím aut v příhraničí
Podle náměstka policejního prezidenta Ivana Bílka je pravým důvodem zintenzivnění kontrol rapidní nárůst krádeží aut v německém příhraničí.
„Např. od našich saských kolegů jsme dostali informaci, že tato kriminalita tam vzrostla o celých 300 procent. Na krádežích se přitom často podílejí čeští občané, nebo se ty vozy do Česka převážejí, čili je logické, že na tuto situaci musíme nějak reagovat,“ řekl k tomu Právu Bílek.
Podle něj tak policisté budou v terénu u zastavených luxusních vozů s německými značkami důkladně kontrolovat hlavně legálnost jejich původu. „Nebudeme a ani nemůžeme nikoho šikanovat,“ zdůraznil Bílek s tím, že jde o adekvátní opatření, nikoliv o odvetu.
Podobně se vyjádřil i ministr vnitra Radek John (VV), který má začátkem příštího roku jednat o sporných kontrolách českých řidičů v Německu se spolkovým ministrem vnitra.
„Česká republika rozhodně neplánuje žádnou formu recipročních opatření. Naopak, česká policie se snaží vyjít vstříc německé straně, která nás informovala o nárůstu autokriminality v německém pohraničí,“ uvedl John.
Kromě kontrol legálnosti vozidel připravuje podle něj policie v souvislosti s předvánočním obdobím také dočasné kontroly vývozu zábavní pyrotechniky nebo padělků zboží a uměleckých děl.
Zaměří se i na povinné svícení
Šéfové jednotlivých krajských policejních ředitelství také dostali podle Bílka tento týden úkol, aby zanalyzovali v příhraničních oblastech vývoj kriminality a dodržování silničních předpisů. Výsledkem pak můžou být lokálně zaměřené dopravně-bezpečnostní akce.
„Např. v Německu se nemusí přes den povinně svítit, ale u nás ano, což řidiči často nedodržují. Byl vydán pokyn se na tyto negativní jevy zaměřit, abychom je eliminovali,“ poznamenal Bílek.
O sporných kontrolách na německých hranicích, na které si dlouhodobě stěžují řidiči osobních aut i zájezdových autobusů, jednají obě strany opakovaně už od podzimu 2007. Podle České republiky jsou kontroly českých řidičů šikanující a porušují pravidla schengenského prostoru, do kterého jsme právě v roce 2007 vstoupili.