Zároveň ale odmítá, že by šlo o odvetu na údajnou šikanu českých řidičů v německém příhraničí, na kterou si Česko již několik měsíců neúspěšně stěžuje.

Oficiálně kvůli krádežím aut v příhraničí

Podle náměstka policejního prezidenta Ivana Bílka je pravým důvodem zintenzivnění kontrol rapidní nárůst krádeží aut v německém příhraničí.

„Např. od našich saských kolegů jsme dostali informaci, že tato kriminalita tam vzrostla o celých 300 procent. Na krádežích se přitom často podílejí čeští občané, nebo se ty vozy do Česka převážejí, čili je logické, že na tuto situaci musíme nějak reagovat,“ řekl k tomu Právu Bílek.

Podle něj tak policisté budou v terénu u zastavených luxusních vozů s německými značkami důkladně kontrolovat hlavně legálnost jejich původu. „Nebudeme a ani nemůžeme nikoho šikanovat,“ zdůraznil Bílek s tím, že jde o adekvátní opatření, nikoliv o odvetu.

Podobně se vyjádřil i ministr vnitra Radek John (VV), který má začátkem příštího roku jednat o sporných kontrolách českých řidičů v Německu se spolkovým ministrem vnitra.

„Česká republika rozhodně neplánuje žádnou formu recipročních opatření. Naopak, česká policie se snaží vyjít vstříc německé straně, která nás informovala o nárůstu autokriminality v německém pohraničí,“ uvedl John.

Kromě kontrol legálnosti vozidel připravuje podle něj policie v souvislosti s předvánočním obdobím také dočasné kontroly vývozu zábavní pyrotechniky nebo padělků zboží a uměleckých děl.

Zaměří se i na povinné svícení

Šéfové jednotlivých krajských policejních ředitelství také dostali podle Bílka tento týden úkol, aby zanalyzovali v příhraničních oblastech vývoj kriminality a dodržování silničních předpisů. Výsledkem pak můžou být lokálně zaměřené dopravně-bezpečnostní akce.

„Např. v Německu se nemusí přes den povinně svítit, ale u nás ano, což řidiči často nedodržují. Byl vydán pokyn se na tyto negativní jevy zaměřit, abychom je eliminovali,“ poznamenal Bílek.

O sporných kontrolách na německých hranicích, na které si dlouhodobě stěžují řidiči osobních aut i zájezdových autobusů, jednají obě strany opakovaně už od podzimu 2007. Podle České republiky jsou kontroly českých řidičů šikanující a porušují pravidla schengenského prostoru, do kterého jsme právě v roce 2007 vstoupili.