Hlavní obsah

Ředitelství silnic proplatilo desítky miliónů za neexistující stavby, tvrdí Duha

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) proplatilo v roce 2008 podle ekologů 91 miliónů korun za takzvaný ekodukt, zelený most pro přecházení zvěře, na dálnici u Hranic na Přerovsku. Ten se ale nezačal stavět. V tiskové zprávě o tom v pondělí informovalo Hnutí Duha, které podalo trestní oznámení pro podvod na neznámého pachatele. ŘSD v reakci na to informace ekologů odmítlo. Peníze podle něj směřovaly na efektivnější řešení, díky kterému naopak ušetří.

Článek

Hnutí Duha ve zprávě uvádí, že má k dispozici kopie pěti faktur a zajišťovacích protokolů, které při stavbě dálnice D47 průběžně vystavovala společnost Skanska. Na každé požaduje uhradit také náklady spojené s ekoduktem na šestadevadesátém kilometru. Převzetí části stavby rovněž stvrdili svým podpisem zástupci ŘSD, tvrdí ekologové.

Skanska také podle informací Hnutí Duha jednodušším a levnějším způsobem vybudovala i nedaleký dálniční most. Dostala za něj ale údajně zaplacenou částku 30 miliónů, tedy jako za původně navrženou náročnou konstrukci.

"Je to evidentní podvod za desítky miliónů. Skanska vyfakturovala stavbu, kterou ani nezačala budovat. Dodatečné výmluvy, že faktury sice proplatili, ale ne za fiktivní stavbu, která je na nich uvedená, nýbrž vlastně za něco úplně jiného, nepůsobí moc věrohodně," uvedl Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

"Skanska fakturovala za studie migrace zvěře"

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková řekla, že původně plánovaný most pro zvěř na D47 měl stát 270 miliónů korun. Ekodukty ale podle monitoringu ŘSD velké šelmy téměř nevyužívají. "Je to investice, která není vůbec efektivní a kterou jsme na této stavbě včas stopli," řekla mluvčí. Na D47 podle ní bude nahrazen efektivnějším migračním koridorem pro velké savce, který bude navíc o 180 miliónů korun levnější.

Vápeníková dodala, že peníze společnost Skanska fakturovala za související položky, jako například sledování migrace živočichů, doplnění a aktualizace migrační studie, úpravu migračních cest, kabeláž, oplocení a další. "Věcně se jednalo o položky související s budováním a řešením budoucího migračního biokoridoru," doplnila mluvčí.

Podle ekologického hnutí byly v ČR od roku 1999 postaveny zelené mosty čtyři.

Reklama

Výběr článků

Načítám