Podle Cabanisse se událost stala ve Washingtonu na akci pořádané českým velvyslancem. Mezi hosty byli i Barták, Cabaniss a jeho kolega z Tatry, šéf její americké pobočky Duncan Sellars, který Cabanissovo obvinění potvrdil. Bývalý velvyslanec řekl, že při rozhovoru s Bartákem dostal nabídku, která jej úplně vyvedla z míry.

"S náměstkem Bartákem jsme si normálně povídali. Pak jsme mluvili o problému, který měla Tatra s Pragou. V jednu chvíli řekl, že za určitý obnos - přesnou sumu si nepamatuji - by problémy mezi Tatrou a Pragou mohly být vyřešeny," sdělil deníku Mladá fronta Dnes diplomat.

Přímým účastníkem rozhovoru byl Sellars, který to MfD potvrdil a dodal, že se jednalo o částku v miliónech dolarů. "Náměstek navrhoval, že za určitý obnos ve výši miliónů dolarů by problémy s Pragou mohly být vyřešeny. Bylo to nepřípustné a chcete-li použít slovo korupční, tak je to možné," řekl Sellars. Cabaniss i Sellars jsou připraveni svá svědectví zopakovat české policii.

 

Teď, když se v Česku změnila vláda, je boj s korupcí vrcholným zájmem. Snad se to bude vyšetřovat a třeba i někoho potrestají.Ronald Adams, šéf Tatry

 

Barták ve čtvrtek Cabanissovy a Sellarsovy výroky odmítl. Považuje to za vykonstruovanou záležitost, uvedl. Později v tiskovém prohlášení uvedl, že nepochybuje o tom, že vyšetřování jeho údajného požadavku na peníze za vyřešení sporu mezi Tatrou a Pragou, prokáže jeho nevinu. Barták dodal, že zvažuje i další právní kroky, aby se proti "pomluvám ohradil co nejúčinněji".

Barták: s nikým jsem o tatrách nikdy nemluvil

"Zdůrazňuji, že jsem nikdy s nikým o tomto tématu nehovořil. O motivech těch, kteří tato obvinění vyslovují, mohu jen spekulovat. V každém případě se z jejich strany jedná o závažné obvinění z trestného činu, který bych takovým jednáním, jež popisují, spáchal," reagoval Barták v prohlášení pro tisk.

Tvrzení "kategoricky odmítá" a "pevně věří", že se orgány činné v trestním řízení začnou začnou tímto obviněním okamžitě zabývat.

Šéf Tatry Ronald Adams, jemuž se oba kolegové hned po setkání s Bartákem svěřili, vysvětlil, proč o události z roku 2008 promluvili až teď. "Neměli jsme to komu říci. Nebylo jasné, kdo všechno je do korupce zapleten. Teď, když se v Česku změnila vláda, je boj s korupcí vrcholným zájmem. A už jsme toho prostě měli dost. Snad se to bude vyšetřovat a třeba i někoho potrestají," řekl Adams.

Pět až 12 let za mřížemi

Tatra české armádě dodávala nákladní vozy za 2,7 miliardy korun, ale obchod se státem se tehdy začal zadrhávat. Stalo se tak poté, co se Tatra rozešla se svým subdodavatelem, firmou Praga. A právě tyto problémy podle Cabanisse měly vyřešit peníze, o kterých mluvil Barták.

Tvrzení Američanů je dosud nejvážnějším obviněním z korupce vzneseným proti českému politikovi či vysokému úředníkovi. Je o to neuvěřitelnější, že údajný pokus o korupci se podle nich odehrál přímo na oficiální návštěvě české delegace na cizím území. V jejím čele byl i tehdejší premiér Mirek Topolánek (ODS).

Samotná žádost o úplatek je podle českého práva dokonaným trestným činem. Pokud s takovou žádostí přijde úřední osoba, kterou náměstek ministra je, a pokud by jí tím vznikl majetkový prospěch vyšší než pět miliónů korun, pak podle trestního zákoníku hrozí sazba pět až 12 let vězení.

ČSSD vyzývá Nečase, aby zasáhl

Úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka vyzval  po zveřejnění informací premiéra Petra Nečase (ODS), aby zajistil odvolání Martina Bartáka z funkce náměstka ministra financí pro podezření z korupčního jednání.

 Další kontrakty spojované s Martinem Bartákem
Obrněné transportéry Pandur - O nákupu 199 pandurů s opcí na 35 dalších v celkové hodnotě 20,8 miliardy korun rozhodla v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (ČSSD). Koncem roku 2007 kabinet Mirka Topolánka (ODS) od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele - rakouské firmy Steyr. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, v jejímž rámci Česko koupilo 107 transportérů za 14,4 miliardy korun. Smlouvu na dodávku vozidel podepsal loni na jaře Barták, tehdy ještě jako náměstek. Cena byla podle médií neúměrně vysoká. Letos v létě začala policie nákup transportérů vyšetřovat kvůli podezření z korupce.
Transportní letadla Casa-295M - Loni v dubnu vláda schválila pořízení čtyř španělských transportních letadel Casa C-295M. Součástí kontraktu za 3,5 miliardy korun měla být výměna jednoho z letadel za pět bitevníků L-159 vyřazených z užívání českého letectva. Letos v červenci Španělé Česku vzkázali, že nemají o L-159 zájem. Ministerstvo obrany vybralo letouny Casa bez řádného tendru. Kvůli výběru letadel žene Evropská komise Česko k evropskému soudu. Praha podle jejího prohlášení nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek. Kontrakt byl podepsán loni 7. května, tedy den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Bartáka do ministerské funkce. Za uzavřením dohody s koncernem EADS a Španělskem údajně stál Bartákův poradce Jan Fulík, kterého Barták později jmenoval svým náměstkem a kterého nedávno nový ministr Alexandr Vondra odvolal.
Obrněná vozidla Iveco - Podle týdeníku Respekt komisaři EU začali prověřovat nákup 90 obrněných vozidel Iveco pro českou armádu. Češi vozidla nakoupili v prosinci loňského roku. Obrana vedená tehdejším ministrem Bartákem plánovala společný nákup se Slováky, díky čemuž se vyhnula nutnosti vypsat výběrové řízení. Slovenská strana ale žádné obrněnce nekoupila. Smlouvu na dodávku vozů Iveco i s logistikou a municí za více než 3,6 miliardy korun (podle tisku značně předražené) uzavřelo ministerstvo obrany loni v prosinci. Vozidla v několika verzích mají být dodána v letech 2010 až 2013.
Terénní nákladní automobily Tatra - Armáda si v roce 2006 objednala 556 nákladních automobilů Tatra, za vozy by měla zaplatit 2,6 miliardy korun. Později armáda zakázku navýšila o další vozy za 100 milionů korun. Dodávky automobilů provázely od začátku potíže, zakázka se kvůli nesrovnalostem, které vyšly najevo během testů automobilů, zpozdila (poslední vozy armáda převzala loni v prosinci). Tatra při zadávání zakázky nezvítězila ve výběrovém řízení, ale byla vybrána přímo - s odůvodněním, že je potřeba podpořit český průmysl. Kontrakt provázela podezření z nestandardních postupů některých aktérů. Bývalý velvyslanec Spojených států v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss dnešní MfDnes řekl, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Barták miliony dolarů za to, aby Tatra už neměla problémy s armádní zakázkou.
Obrněné vozy Dingo - Rovněž bez výběrového řízení armáda v letech 2007 a 2008 nakoupila 19 německých obrněnců Dingo, které i s doplňky vyšly na téměř tři čtvrtě miliardy korun. Obchod byl kritizován mimo jiné proto, že armáda měla údajně možnost vybrat levnější a kvalitnější stroje a navíc za Dinga údajně zaplatila víc než například Německo. Podle MfDnes v tomto případě naznačil bývalý náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva, že za obchodem stojí někdejší ministr Barták.
Obchody s firmou MPI Group - Letos v květnu napsaly Hospodářské noviny, že poté, co Barták nastoupil na ministerstvo obrany, začala s armádou ve velkém obchodovat firma jeho známého zbrojaře Michala Smrže MPI Group. Firma dodala po Bartákově nástupu armádě zboží za 850 milionů korun a většina nákupů se uskutečnila bez otevřené soutěže. MPI Group dle HN armádě dodala například náhradní díly na bojová vozidla za desítky milionů a obrněnce Dingo. MPI Group je dle listu i dodavatelem bezpilotních letadel Skylark