„Loď nyní bude potřeba odtáhnout do přístavu a musí si sehnat potápěče, kteří namotaný řetěz ze šroubu odstraní,“ řekl Právu Jiří Mach z děčínské pobočky Povodí Labe. Loď je sice uprostřed plavební dráhy, podle Macha ale lodě mohou projíždět.

Loď uvízla v úterý ráno v Děčíně - Křešicích u podniku Kovošrot na písečném nánosu při otáčení. Remorkér Beskydy se pokoušel vyprostit německé plavidlo už v úterý odpoledne, to se ale nepodařilo. Vodohospodáři zvýšili hladinu Labe zhruba o 15 centimetrů, ale nestačilo to.

Na mělčině uvízlou německou loď Liebenwalde vyprostil remorkér Beskydy

Vyproštění lodi

FOTO: Aleš Pelikán, Právo

„Ve středu jsme ze střekovských zdymadel pustili vlnu, na kterou jsme použili zhruba milión kubíků vody,“ řekl Mach. Takto velká vlna je podle představitelů Povodí Labe výjimečná. Hladina díky ní stoupla o zhruba půl metru, průtok na střekovských zdymadlech se zvýšil na téměř dvojnásobek. To pomohlo a po několika pokusech se loď podařilo vytáhnout. Podobnou vlnu Povodí Labe už několik let nedělalo, průtok zvyšuje jen zpravidla o centimetry při nedostatku vody pro plavbu nebo při spuštění nových lodí.

Německá loď plující pro českého přepravce Navitrans naložila v Kovošrotu náklad starého železa. Podle Macha se loď otáčela na místě, kde to není povoleno a šlo o chybu kapitána.

„Za to může dostat pokutu, Státní plavební správa s ním může zahájit správní řízení,“ uvedl Mach.