Poslanci totiž v rámci všeobecných úspor jsou ochotni vedle snížení svých platů o dalších pět procent zrušit si bezplatné cestování po republice.

Právě to tento týden navrhl v rámci projednávání tzv. platového zákona Vladislav Vilímec (ODS). A v rozpočtovém výboru se s výjimkou tří opozičních poslanců s tuhým odporem nesetkal.

„Dostáváme na dopravu paušální náhradu, takže zrušení bezplatné veřejné dopravy je na místě,“ tvrdí zastánci tohoto řešení. Podle zákona dosahují náhrady na dopravu od 22 800 do 34 200 Kč čistého měsíčně podle vzdálenosti bydliště do hlavního města.

I to ale bude od začátku méně, protože Sněmovna už schválila tento týden zákon o dani z příjmů, který tyto daňové výjimky ruší. Náhrady zákonodárců se budou nově danit patnácti procenty.

Jenže někteří moravští poslanci trochu skřípou zuby. Těžko se divit. Právě pro ně bylo výhodné používat z Ostravy právě letadlo, i když mnozí po veřejné kritice začali využívat raději pendolino nebo jezdí vlastním vozem.

Jednosměrná jízdenka Praha–Ostrava stojí od šesti do devíti set korun, zpáteční letenka až 8000 Kč.

„Když se ruší letadla, měly by se také snížit náhrady pro poslance z Prahy a středočeského kraje,“ řekl Právu Miroslav Opálka (KSČM). Podle něj si Pražáci mohou koupit celoroční tramvajenku za 4750 korun, přitom na dopravu dostávají 22 800 korun měsíčně. „Do ostravského regionu je to čtyři sta kilometrů, proto zákon umožňuje použít i letadlo,“ dodal Opálka.

Zákonodárci si sice musí koupit letenku za své, ale komora jim ji zpětně proplatí. Podle státního závěrečného účtu jen Sněmovnu stály vnitrostátní letenky za loňský rok 3 992 350 korun, na letošek mají poslanci v rozpočtu na toto cestování 4,5 miliónu Kč.

Zrušením bezplatné letecké dopravy mohou přijít létající politici ještě o jednu nenápadnou výhodu: díky letům placeným ze státní pokladny mohli získat od ČSA bonus v podobě letenek zdarma, třeba na soukromou zahraniční cestu.