Vyplývá to z dokumentu Letecké služby Policie ČR, který má Právo k dispozici. V něm se píše, že „letecká přeprava ministrů vnitra včetně jejich doprovodu byla vždy uskutečněna na velkou vzdálenost, v souvislosti s nějakou mimořádnou situací nebo úkolem a výkonem jejich funkcí členů vlády“.

Komerční hodina letu přitom vrtulníkem vyjde na 80 až 90 tisíc korun, cena zahrnuje například pojištění, plat posádky či amortizaci. K nedávné Johnově cestě však mluvčí policejního prezídia uvedla, že hodina letu policejním vrtulníkem vyjde na 6500 Kč.

Na rozdíl od komerčních letů si však policie nedělá starost s náklady za posádku či amortizaci. Pokud by se vycházelo z běžných cen, tak by ministři prolétali víc než šest miliónů korun.

Bublan nejvíc, hlavně při povodni

Nejvíce toho za nejkratší dobu nalétal exministr František Bublan (ČSSD). Na všechny případy si nevzpomněl, vrtulník prý používal v době povodní.

„Letěl jsem nad Dyjí a do Znojma. Nebylo to tak, že bych nechtěl jet autem a někdy to bylo kvůli časové tísni, například let do Ostravy a zpět do Prahy,“ podotkl.

Bublan také vrtulník využil jednou k utajovanému kontrolnímu letu, aby zjistil, jak policejní vozidla monitorují provoz na dálnici D 1 z Prahy do Brna. „Výsledek nakonec nebyl tak špatný, napočítal jsem jich docela dost,“ dodal Bublan.

Langer má pro lety pochopení

Exministr Ivan Langer (ODS) nejvíce letových hodin zaznamenal se vstupem ČR do Schengenského prostoru. „Nejvíc hodin bylo při otevírání hranic na pomezí s Polskem, Rakouskem, Německem a Slovenskem. Během krátké chvíle se muselo být na mnoha velmi vzdálených místech,“ řekl Právu.

Langer nicméně má pochopení pro používání vrtulníku. „Nepochybně platí, že policisté musejí mít nalétány hodiny, ale ministr vnitra musí posoudit, kde všude musí být, jak si zorganizovat program a zvolit dopravní prostředek.

„Jako soc. dem. jsem si to nemohl dovolit“

Výjimkou mezi ostatními ministry je nynější poslanec Martin Pecina (ČSSD), jehož soc. dem. nominovala do kabinetu Jana Fischera. Služební vrtulník nevyužil za více než roční působení ani jednou.

„Nikdy mi to nepřišlo nezbytně nutné, a kdybych ho opravdu potřeboval využít, tak bych to udělal. Když byly povodně, tak mě nabádali, ať to vidím ze vzduchu. Ale necítil jsem se natolik kvalifikovaný, abych podle toho rozhodoval o evakuaci, takže jsem to nevyužil,“ řekl Právu.

Navíc by si let vrtulníkem jako nominant ČSSD prý nemohl dovolit. „Létá se jen po ČR a mně přišlo, že to, co si může dovolit například ministr za ODS či VV, tak si nemůže dovolit ministr za soc. dem. Kdybych něco takového udělal, tak by se o tom psalo ještě deset let,“ uvedl exministr.

Ve vrtulníku seděl Pecina v životě jen třikrát. „Jednou jsem však v policejním vrtulníku seděl, ale to zaznamenané nebude. Šlo o mezinárodní cvičení na Šumavě, byl to let na několik minut,“ přiznal.

Podle Peciny je pravda, že policisté musejí mít nalétán určitý počet hodin, ten však kromě převážení ministra mohou získat i monitorováním dopravní situace.

„Když se letí vrtulníkem, tak to ale neznamená, že se šetří náklady za auto. Funguje to tak, že jeden vůz vás zaveze na letiště a v něm je ochranka a šofér a druhé auto s vaším řidičem tam jede dvě hodiny předem a vyzvedne vás na letišti. Takže neušetříte nic,“ řekl Pecina.

Kolik nalétali ministři
ministrve funkcipočet hodinpočet letůodhad komerční ceny v Kč
Stanislav Gross (ČSSD)duben 2000 – srpen 200422:4091,9 miliónu
František Bublan (ČSSD)srpen 2004 – září 200626:19102,2 miliónu
Ivan Langer (ODS)září 2006 – květen 200922:1491,9 miliónu
Martin Pecina (ČSSD)květen 2009 – září 2010000
Zdroj: Letecká služba Policie ČR