"Když jsme v nabídkovém řízení předběžně jednali s ministerstvem obrany ČR, bylo nám řečeno, že offsety do něj sice budou zahrnuty, ale ne jako klíčový požadavek. Respektovali jsme to, a nekladli proto na offsety důraz," uvedl Escobar.

Reagoval tak na skutečnost, že odborná komise nyní doporučila vládě Vladimíra Špidly z pěti podaných nabídek švédské JAS-39 Gripen a zdůvodnila to i doprovodnými průmyslovými programy.

Jako druhou v pořadí komise vyhodnotila belgickou nabídku na zmodernizované stíhačky F-16 MLU, na třetí místo dala vylepšené kanadské hornety CF-18, na čtvrté nizozemské stroje F-16 MLU a až na poslední místo nabídku USA na starší letouny F-16 A/B Block 15, vybavené novými motory Pratt & Whitney. O tom, která nabídka nakonec zvítězí, má vláda rozhodnout do konce letošního roku. Zabývat se tím začne v nejbližších dnech.

"Offestové kredity mohou být přetransformovány z jedné zakázky na druhou. Jejich obsah má navíc tolik úskalí, že v konečném efektu to zemi nemusí přinést téměř žádnou hodnotu. Proto USA žádaly, aby offsety nebyly jedním z kritérií v posuzování nabídek na stíhačky," vysvětluje Escobar.

Belgičané: férové by bylo soutěž opakovat

Spojené státy nepočítají s tím, že by se na poslední chvíli pokusily Švédy trumfnout nějakou dodatečnou nabídkou. "Jakmile se jednou nabídka dá, nemělo by se na ní už kvůli průhlednosti soutěže nic měnit," konstatoval Escobar.

Vojenský přidělenec belgického velvyslanectví v ČR José Warnez včera Právu potvrdil, že ani Belgie s dodatečnou nabídkou nepřijde. "Ve stanovených podmínkách od nás offsety požadovány nebyly. Pokud na to nyní česká strana názor změnila, pak by bylo férové soutěž zrušit a začít s nabídkovým řízením od počátku, aby všichni měli stejné šance," zdůraznil Warnez.

Čtrnáct letadel F-16 MLU nabízí Belgie laciněji, než česká strana stanovila jako maximální cenu. Na desetiletý pronájem čtrnácti stíhaček chce ČR vynaložit maximálně 21,2 miliardy korun. V letech 2005 až 2007 to má být ročně 1,5 miliardy, a v dalším období by pak roční splátky mohly stoupnout na 3,5 až 4 miliardy Kč.

"Na rozdíl od gripenů se bavíme o prodeji letadel, a ne o jejich pronájmu či o nějakém leasingu. Naše efšestnáctky bychom po uzavření smlouvy ihned předali do vlastnictví českého státu, a neprovázely by to žádné skryté náklady," ujistil Warnez.

Belgické F-16 MLU mají nalétáno 3000 až 3700 hodin a v provozu ještě mohou být minimálně dvacet let. V rámci modernizace byly nedávno vybaveny špičkovou technologií pro vedení elektronického boje, plně kompatibilní s integrovaným systémem vzdušné obrany NATO.

"Součástí naší nabídky je přeškolení pilotů i pozemního personálu a předání našeho simulátoru českému letectvu, aby na něm mohla připravovat nové piloty. Se stíhačkami nabízíme ČR dlouholetý privilegovaný vztah mezi belgickou a českou armádou," informoval Warnez.

Američané podporují čtyři z pěti nabídek

Spojené státy slibují Česku na krytí nákupu svých F-16 půjčku 550 miliónů dolarů a volný přístup ke společným školením, cvičením a podpůrným programům v rámci NATO. Na dotaz, zda by v případě volby "evropské" F-16 o tyto výhody Česká republika nepřišla, Escobar odpověděl: "Rozhodně ne. Vláda USA podporuje i belgickou, nizozemskou a kanadskou nabídku. Pouze půjčka by byla v tom případě o něco nižší."

Legislativa USA totiž umožňuje zmíněnou půjčkou podpořit jen americké výrobky. Na F16 MLU je ale nemalý podíl evropských výrobců, a CF-18 byly na základě licence vyrobeny v Kanadě. Například při nákupu belgických stíhaček by tedy ČR měla nárok na zhruba třetinu ze zmíněných 550 miliónů dolarů.

Společnosti BAE Systems a SAAB, které jsou výrobcem gripenů, zase ujišťují, že celková hodnota jejich offsetů by mohla dosáhnout až 150 procent ceny vlastního kontraktu. Gripen tým připravuje offsetovou nabídku pro ČR už od roku 1999. K původním patnácti projektům, s nimiž šel do později zrušeného výběrového řízení na nové stíhačky pro české vojenské letectvo, přibylo nyní dalších patnáct.