Článek
Dalšími taháky by pak měly být jednotný parkovací systém a zachování zeleně.
„To je ten správný muž pro Prahu,“ uvedl Schwarzenberg kandidáta TOP 09 na primátora Prahy ve čtvrtek na tiskové konferenci. Dodal, že jemu nejvíce vadí, jak se za současného vedení hlavního města vytrácejí zelená místa a jak magistrát obětuje celé plochy developerům.
Tůma hodlá v první řadě zaúkolovat Úřad na ochranu hospodářské soutěže, aby prověřil veřejné zakázky zadané současným vedením. „Na první pohled v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek“ byla podle něj zadána zakázka na jednotný ekonomický systém, další pak v oblasti IT.
TOP 09 chce také v Praze zavést jednotný parkovací systém. Nelíbí se jí, že čtvrti, které nevybírají parkovné, jsou zahlcené na úkor těch, které parkovné vybírají. Automobily se tak podle nich vytlačují z jedné pražské části do druhé.
Předseda pražské organizace TOP 09 František Laudát ohlásil, že strana by ráda investovala do kampaně v Praze 15 miliónů korun, zatím má ale vyhrazeno jen deset. Podle Laudáta strana osloví další sponzory. Zatím neupřesnil, jak bude kampaň probíhat, prozradil jen, že na tramvajové lince číslo 9 bude jezdit tramvaj s jejich logem.
"Praha nyní potřebuje především dobrý management a nikoli politikaření. Ke správě města budeme přistupovat s vědomím, že není naším soukromým vlastnictvím,“ prohlásil mimo jiné Tůma.
Developery si berou na mušku i zelení...
Svůj volební program pro Prahu ve čtvrtek představila také koalice Strany zelených s Evropskými demokraty zastoupená Petrou Kolínskou (SZ) a Jiřím Witzanym (ED). Například chtějí zřídit funkci hlavního městského architekta, který by dohlížel třeba na budoucí využití některých pražských nádraží, jejichž přestavba se plánuje.
Jedním z největších korupčních rizik v Praze je podle Zuzany Drhové (SZ), která vede kandidátku koalice v jednom ze sedmi volebních obvodů, spekulace s pozemky. Firmy si totiž nakupují pozemky sloužící například pro zemědělství nebo zeleň, a pak se pokouší prosadit změnu územního plánu, která by umožnila jejich zastavění.
"Je na čase, aby se omezila moc developerských firem a město s nimi sebevědoměji jednalo. Proto navrhujeme zřídit institut městského architekta, který funguje i v jiných evropských metropolích," uvedla Drhová.
Městský architekt by podle Drhové měl dohlížet mimo jiné na nové projekty výstavby, které se plánují například na bývalých železničních pozemcích nebo na Rohanském ostrově.
...a korupci také
V oblasti dopravy se chce koalice soustředit na podporu městské železnice, která by měla být součástí MHD. Domnívá se, že mnohá opatření, která mají zkvalitnit dopravu v metropoli, nemusejí být drahá. Podle ní by se navíc mělo tlačit více na developery, aby na různá opatření přispívali.
Koalice se chce nadále zabývat některými kauzami, na jejichž odhalení se její zástupci v minulých letech podíleli. Jde o kritizovaný projekt opencard, pronájem pražského Výstaviště nebo pronájem pražských památek bezpečnostní agentuře ABL a s tím související chystanou transformaci Pražské informační služby.