Ministr zahraničních věcí má hlavní jednání až v pondělí, kdy se sejde se svým protějškem Bernardem Kouchnerem. Odlet zkomplikovala závada na čidle námrazy stroje a technici museli stroj prohlédnout. Informoval o tom personál kbelského letiště.

Poruchy strojů vládní letky, které převážejí mimo jiné české politiky, nejsou nijak výjimečné. "Já už jsem si na to zvykl," komentoval lakonicky poruchu Schwarzenberg s tím, že proto také míří do Francie raději o den dříve.

Loni v říjnu kvůli závadě na letadle neodletěl tehdejší premiér Jan Fischer na návštěvu Bruselu, kde měl jednat s šéfem Evropské komise (EK) José Barrosem. V dubnu 2009 se musel z cesty do Itálie vracet do Prahy stroj vládní letky s tehdejším ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem, protože mu při mezipřistání v Brně prasklo čelní sklo. V roce 2005 byl postižen poruchou i vládní letoun směřující s tehdejším ministrem obrany Karlem Kühnlem do Izraele. V témže roce musel kvůli prasklému sklu v Mnichově nouzově přistát prezidentský speciál směřující do Vatikánu. Komplikace postihly Klausův letoun i o rok dříve při návštěvě Portugalska.

Schwarzenberg má v Paříži jednat o vzájemných vztazích, energetické bezpečnosti, vznikající evropské diplomacii, NATO, západním Balkánu či Kubě. Zároveň míří do Francie v době, kdy je tato země z Česka i dalších zemí kritizována kvůli vyhošťování rumunských Romů. Cesta českého šéfdiplomata je návštěvou odloženou z letošního července.

Jak-40 je menší tryskový dopravní letoun pro zhruba 30 cestujících. Součástí vládní letky je jeden tento stroj a už dosluhuje, předchozí vláda Jana Fischera už projednala plán na nákup letounů, které by nahradily poruchový Bombardier CL-601 Challenger a právě Jak-40. O nákupu bude ale zřejmě rozhodovat až nynější kabinet Petra Nečase.