"Základním smyslem turistické Opencard je nabídnout výhody, které poskytuje běžná Opencard, také návštěvníkům města a zkombinovat je s dalšími zajímavými službami," uvedl Richter.

Zavedení turistické karty je součástí rozvoje projektu Opencard. Vedení města rozvoj karty schválilo letos v březnu. Příprava pilotního provozu turistické karty by měla trvat dva až tři měsíce, během kterých by mělo město vyjednat různé slevy pro držitele turistické karty. Poté se počítá se zahájením pilotního provozu, který by měl být po čtvrt roce vyhodnocen.

Opozice o výnosnosti pochybuje

Turista by měl za 990 korun získat zvýhodněné vstupné do některých památek, na výstavy, dále slevy na jídlo v některých restauracích a na průvodcovské služby. Součástí karty bude třídenní jízdenka na MHD. Turista dostane také tištěného průvodce, plán města a MHD. Karta by se měla prodávat například v infocentrech dopravního podniku a Pražské informační služby.

Turistická karta by měla být zřejmě prvním výdělečným produktem v projektu Opencard, město totiž počítá s tím, že z každé prodané karty bude mít marži ve výši 17 procent (asi 150 korun).

Podle opozičních zastupitelů ale jde o rizikovou investici, která vyvolává pochybnosti. Zastupitelům za Stranu zelených a SNK ED vadí, že není jasné, jaké budou počáteční náklady na rozjezd turistické karty. Chybí prý také informace, jaké množství karet bude potřeba prodat, aby se vložené náklady městu vrátily. Podle Jiřího Witzanyho (SNK ED) je chyba, že turistická karta má nabízet pouze třídenní jízdné a nezohledňuje turisty, kteří chtějí v metropoli strávit například jeden den. Zastupitelka Petra Kolínská (SZ) se zase domnívá, že další postup v rozvoji Opencard by mělo řešit až příští vedení města.

Kartu Opencard v současnosti vlastní přes 450 000 lidí. Slouží mimo jiné jako tramvajenka, průkazka do knihovny, držitelé na ni také získají různé slevy. Projekt ale především v počátku provázely problémy a nevýhodné smlouvy. Podle kritiků je projekt předražený.