V rozhovoru pro časopis Týden Kalousek připustil, že vláda zvedne spotřební daň u tabáku a lihu.

„V posledních dnech se naopak velmi zabýváme úvahami o spotřební dani z pohonných hmot v zemi, která je svým charakterem tranzitní. Trápí nás, že v tranzitní zemi nikdo netankuje,“ dodal Kalousek s tím, že na vině je vysoká cena, kvůli níž firmy uvalily embargo na čerpání v Česku.

Jenže Česká republika převyšuje svou cenou paliv okolní země natolik, že konkurenceschopnost by se podnítila až v případě, že by se spotřební daň snížila o 2,5 koruny na litr paliva.

„Snížit spotřební daň o korunu na litr, to by byla čistá ztráta, protože na Slovensku by to bylo i nadále levnější, a kamióny by tak dál měly zákaz tankovat v České republice,“ zdůvodnil Kalousek pro týdeník.

 

Rizik tohoto kroku se zatím zdá být víc než přínosů, takže jsem v tomto směru zdrženlivý. Miroslav Kalousek

 

Riskantní ale podle něj je to, že není jisté, jestli se výsledný efekt dostaví a v jakém měřítku, protože při současném stavu by to znamenalo v přepočtu „čistý propad 15 miliard“. Kdy a zda vůbec se vláda k takovému odhodlá, není podle Kalouska jisté.

„Rizik tohoto kroku se zatím zdá být víc než přínosů, takže jsem v tomto směru zdrženlivý. Muselo by se počítat s tím, že ostatní země neudělají žádný jiný cenový pohyb, a navíc by si toho zahraniční společnosti musely rychle všimnout a přizpůsobit tomu své dispozice a logistické manuály, což není tak úplně jednoduché,“ řekl Kalousek časopisu.

Dodal, že očekává navýšení spotřební daně i v okolních zemích. „Proto asi větší šanci pro tranzitní zemi než v soutěžení o výši spotřební daně vidím ve výrazném výkonovém zpoplatnění používání komunikací, tedy mýtném,“ uzavřel téma ministr financí.