„Motorkáři jsou na silnicích málo zviditelněni, a řidiči aut je tak mohou snadno přehlédnout. Chceme, aby se pro ně zavedla povinnost nosit při jízdě na motocyklu reflexní vesty. To je prvek, který by v silničním provozu zvýšil jejich viditelnost,“ je přesvědčen šéf služby dopravní policie Leoš Tržil.

Jízdu s reflexní vestou si už vyzkoušela některá motorkářská sdružení. Jak navíc Tržil zdůraznil, řada zahraničních motorkářů už s vestami běžně jezdí.

Nápad policie s reflexními vestami nepřijímají ovšem motorkáři zdaleka jednoznačně. „Někteří mají značkové oblečení i za třicet tisíc korun a zakládají si na tom. Nejsem si jistý, že si přes ně obléknou oranžovou vestu,“ uvedl Jan Spousta ze sdružení Mototour.

Na vině hlavně agresivita a špatná technika jízdy

Dopravní Policie uvažuje i o zpřísnění pravidel pro získání řidičského průkazu na silné stroje. „Velmi častou příčinou nehod motorkářů je nedodržování pravidel, agresivní jízda i její špatná technika. Řada z nich vyjela až teď o prázdninách a neuvědomují si, že mít řidičák ještě neznamená, že umějí jezdit. V autoškole se technice jízdy dostatečně nenaučili a teď nezvládají projíždění zatáček ani brzdění,“ vysvětluje Tržil, proč je nutné přitvrdit.

Zmíněná opatření se Tržil bude snažit prosadit v expertní skupině, kterou k přípravě změn v motoristické legislativě ustavil nový ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), jenž do čela této skupiny jmenoval svého dopravního experta, poslance Stanislava Humla.

Motocykly byly dříve zvýrazněny svícením

Podle Spousty byli motorkáři v minulosti dobře zvýrazněni denním svícením, ale jen do té doby, než v České republice začalo od 1. července 2006 platit celoroční povinné zapínání světel za jízdy i pro osobní auta.

Na dotaz Práva, jestli by se opravdu nemělo zrušit povinné svícení aut i za slunečných dnů a ponechat ho pouze pro motocykly, však Tržil odpověděl: „To je těžké posoudit. Při šetření nehod je téměř nemožné zjistit, jestli k neštěstí došlo právě proto, že řidič auta svítící motocykl neviděl.“

V povinném celoročním svícení vozidel následovala ČR před čtyřmi lety příkladu jedenácti evropských zemí. „Tím, že začali svítit všichni, však přišli o dosavadní výhodu motocyklisté, kteří už nejsou v kolonách výrazně vidět. Přitom právě oni jsou spolu s chodci a cyklisty nejohroženějšími účastníky silničního provozu. Nechrání je karoserie ani bezpečnostní pásy,“ zdůrazňuje Jan Huser z Centra služeb pro civilní dopravu.