Hlavní obsah

Souboj o stíhačky stále nemá favorita

Právo, Jiří Novotný
PRAHA

Devítičlenná odborná komise musí v příštím týdnu vládě sdělit, kterou z nabídek pěti zemí na stíhačky pro české vojenské letectvo považuje za nejvýhodnější. Podle zdroje Práva ale neexistuje jasný favorit. Je proto možné, že komise nakonec doporučí dvě nabídky.

Článek

"Půjde zřejmě o nové švédské gripeny a starší, ale zmodernizované stíhačky F-16 MLU, jež Česku nabízejí Belgie a Nizozemsko," domnívá se zdroj.

Mimo hru by v tomto případě zůstali Američané se staršími stroji F-16 A/B Block 15, vybavenými novými motory Pratt & Whitney, i Kanaďané s vylepšenými hornety CF-18.

Na rozdíl od Nizozemska a Belgie ovšem Spojené státy slibují Česku na krytí nákupu svých F-16 půjčku 550 miliónů dolarů a volný přístup ke společným školením, cvičením a podpůrným programům v rámci NATO.

ČR o výhody nepřijde

Na dotaz, zda by v případě volby "evropské" F-16 naše republika o tyto výhody nepřišla, zdroj odpověděl: "O většinu výhod rozhodně ne, protože USA a společnost Lockheed Martin, která je výrobcem efšestnáctek, podporují i nabídky Belgie a Nizozemska."

To Právu potvrdil i Milan Vacík, mediální zástupce společnosti Lockheed Martin. Jak dále upřesnil, nabízené F-16 MLU byly vyrobeny v licenci přímo v Belgii a nizozemském Fockeru. Většinu dílů mají proto od evropských dodavatelů.

Ministerstvo obrany chce do dvanácti jednomístných a dvou dvoumístných stíhaček investovat ročně nanejvýš 1,5 miliardy korun. Pořídit si je potřebuje nejpozději do června 2005, kdy v českém vojenském letectvu definitivně doslouží zastaralé letouny Mig-21. V roce 2008 by pak mělo být vyhlášeno výběrové řízení na 24 zcela nových stíhaček.

Gripeny mohou rychle zestárnout

Švédsko nabídkou na pronájem nových gripenů své konkurenty v nabídkovém řízení notně překvapilo. Slibuje, že ČR si gripeny bude moci za pět až deset let levně odkoupit do svého vlastnictví, a navíc offsety za až 22 miliard korun. Odborníci však připomínají, že vývoj gripenů, jimiž začalo být švédské letectvo vyzbrojováno v prosinci 1999, byl už ukončen. V této chvíli je to jedna z nejmodernějších světových stíhaček. Konkurence ale nespí a vývoj zejména na poli elektroniky jde prudce dopředu.

Například USA začnou od roku 2010 svým evropským spojencům nabízet svou novou supermoderní stíhačku JFC 35. Ta je přímým nástupcem typu F-16. "Jde o stroj zcela nové generace, využívající technologie Stealth, a tedy téměř nezachytitelný radary," uvedl Vacík.

Tuto přednost gripeny ani další nové evropské stíhačky Eurofighter a Rafael nemají. Nakolik tento argument zaujme výběrovou komisi, není sice známo, ale v českých vojenských kruzích zaznívá stále častěji názor, že letectvo by se mělo raději orientovat na dlouhodobý výhled spolupráce s Američany.

Různí se také názory pilotů

Čeští vojenští piloti se v názoru, která z nabídek by měla dostat přednost, neshodují. "Na naší letecké základně o tom samozřejmě velmi diskutujeme. Mnozí z nás by chtěli létat v gripenech, které považují za obratnější. Zhruba stejně je ale pilotů, kteří namítají, že stroje F-16 osvědčily svou bojovou hodnotu při nasazeních v Iráku, Kosovu i Afghánistánu, ale gripeny takovou zkouškou ještě neprošly," řekl včera Právu jeden z velících důstojníků, který nechtěl být jmenován.

Dalším diskutovaným faktem je, že stíhačky F-16 MLU v Evropě používají nejen Belgie a Nizozemsko, ale i Dánsko, Norsko a Portugalsko. Gripeny má zatím jen švédské letectvo a objednalo si je Maďarsko. "Při nasazení gripenů do zahraničních misí by byla logistika náročnou záležitostí. Kdybychom s nimi letěli do nějaké operace, museli bychom si s sebou brát kde co. Kdežto s F-16 by vzhledem k jejich rozšířenosti takové problémy nebyly," domnívá se zmíněný letecký důstojník.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám