Pane ministře dopravy a poslanče Věcí veřejných, podle Radka Johna 12 hodin denně studujete materiály ze svého resortu. Už jste nastudoval i dopravní předpisy?

Není to jen o dokumentech, ale i o seznamování se s lidmi a problémy v terénu. Byl jsem v Moravskoslezském kraji, chystám se do Ústeckého kraje. Dnes už práci věnuji 16 hodin denně.

Co změna bodového systému a pravidel? Lze příští rok čekat nějaký posun?

Od jmenování se věnuji životním procesům týkajícím se úřadu a škrtů v rozpočtu. Této problematice by se měla věnovat meziresortní komise ministerstva vnitra a dopravy. Mohu říci, že do balíčku patří hledání opatření proti agresívním řidičům, korekce bodového systému, aby menší přestupky znamenaly měkčí přístup...

Abych vás popíchl, tak se zeptám, zda k menším prohřeškům bude patřit i nalepení registrační značky. Měl jste ji na svém maserati...

Naopak děkuji za otázku. Jestliže VV stojí na strategii padni, komu padni, tak se vší pokorou čekám na konání správních orgánů a se vší odpovědností jsem připraven nést následky.

Vám se to mluví, máte auto s řidičem.

Jestliže máte přesvědčit úřad, že máte škrtat, musíte začít u sebe. Měl jsem k dispozici několik prodloužených Audi A8 a všechna služební vozidla jsem odmítl a užívám svůj osobní vůz.

A co se s auty stalo? Jezdí v nich náměstci?

Ti jezdí superby. Audi chceme prodat a peníze dát do rozpočtu. Problém tkví v tom, že jakýkoli státní majetek musíte nejdřív nabídnout jiným ministerstvům. Teď hledáme nejjednodušší právní řešení. A co se týče řidičů, tak jsem měl dva, ale nechávám si jen jednoho. Jinými slovy, není to tak, že by mě správní řízení úplně nemuselo trápit. Na druhou stranu chci lidsky zdůraznit, že jsem o značku přišel, že jsem vjel na polní cestu a jak je vůz nízký, tak jsem o ni přišel.

To jste odvážný, když ve sportovním maserati jezdíte po polních cestách...

Když se podíváte do Mcel a okolí, kde jsme měli svatbu, tak je celkem pochopitelné, že k tomu mohlo dojít. A nalepovací registrační značku jsem tam měl proto, že se to nestalo poprvé.

Mluvil jste o úsporách. Právě škrty v rozpočtech resortů zapříčinily první větší hádku véčkařů s ODS a TOP 09. Nakonec jste se dohodli, i když předseda VV Radek John vyhrožoval odchodem z koalice. Proč to divadlo?

Sám se učím, jaký je rozdíl mezi usnesením vlády, které obsahuje jednu větu, a jak velmi složitý je její výklad. Řekli jsme si, že je pro nás velmi důležité dosažení a dodržení koaliční smlouvy v tom, že se nebude sahat na platy učitelů, ale že se naopak budou příští rok zvyšovat. Zároveň jsme prohlásili, že během roku 2010 není možné snížit mzdové prostředky v resortu vnitra, natož v resortu školství.

Každý krizový manažer, který nastoupí do firmy, vám řekne, že dynamika řešení personálního procesu je výrazně delší než dynamika všech ostatních výdajů, provozních, investičních. Nyní jsme řekli, že chceme jednat a hledat všechna možná řešení, abychom nesáhli na platy, a z druhé strany jsme učinili vše, abychom nepřekročili schodek 5,3 procenta HDP.

Ale když ministr školství Josef Dobeš už nyní říká, že škrtá na dřeň a bude muset škrtnout tři miliardy, tak to bude muset někde vzít – buď z platů, nebo bude propouštět.

Usnesení vlády je jakýsi oddychový čas, který vytváří prostor k hledání řešení. Premisou pro nás však stále zůstává, že se to nesmí dotknout platů. U učitelů to je jednoznačné, tam se nesmí sahat na mzdy. Je tam ale veliké množství nepedagogických zaměstnanců, kde je situace jiná.

U policie je jasné, že příští rok dojde ke snížení mzdových prostředků, protože jinak bychom nenaplnili obecný závazek koaliční smlouvy, že všechny platy ve veřejné správě s výjimkou pedagogických pracovníků se sníží o deset procent. Toto jsou ale kroky, které nelze provádět z týdne na týden. Když se to provede plošným škrtem, tak vám ti podprůměrní a průměrní zůstanou a ti nejlepší odejdou.

A nedojde k tomu příští rok, když vojákům, hasičům, policistům snížíte platy o deset procent?

Proto je třeba, aby opatření bylo v maximální možné míře selektivní, i když u desítek tisíc zaměstnanců je to složité. Nicméně o těch věcech velmi intenzívně jednáme a hledáme to nejméně špatné řešení ze všech špatných. Uznávám, že to bude bolet.

Celý proces bude třístupňový – nejdříve do konce roku nalézt maximum úspor, druhý krok je co nejméně špatné řešení pro příští rok v návaznosti na časový tlak a pak od roku 2012 učinit cílové řešení. Každý rok musíme dál snižovat schodek rozpočtu.

Za ministerstvo dopravy můžu říci, že nyní je nejdůležitější uhájit zdravý rozum. Nelze lidem ze dne na den škrtnout tolik a tolik peněz. Stavby na ministerstvu dopravy i za cenu drakonických škrtů chvíli počkají. Ale v roce 2012 už zdaleka tak tolerantní k ministerstvu školství a vnitra nebudu.

Bude to velmi složitá diskuse, která povede k personálním auditům, efektivizaci zaměstnanců, k tomu, aby platilo, že lidé budou nejlépe zaplaceni. To ale myslím, že bez propouštění nepůjde.

Ještě k té hádce. Bylo to tedy vše jen divadlo?

Premiér řekl, a má pravdu, že se spolu musíme naučit komunikovat, bez ohledu na průběžné tlaky médií. Dynamika komunikace začíná někdy dřív, než sedíme u jednacího stolu, a v té situaci je obtížné přestat situaci komentovat, dokud se nesejdeme, zvláště pokud jsou v tom silné emoce. Policie a učitelé dostávají spoustu negativních signálů, jak se bude šetřit, a je velmi důležité jim přednostně vyslat signál, aby se nebáli a aby se nepřipouštěl výklad, že se na platy sáhne.

Ale co slova o tom, že VV nemusejí podpořit rozpočet na příští rok?

Říkal jsem, že není taktické před jednáním se stavebními firmami prozrazovat strategii a stejné je to i zde.

Je to tedy možná alternativa?

Politika je velmi dynamický proces a nebudu nezodpovědný, abych připouštěl, jak je pravděpodobné, že vybuchne sopka jménem Petřín.

Celý rozhovor je otištěn v sobotním vydání deníku Právo.