„Ministr by se měl podrobit přestupkovému řízení jako každý jiný řidič,“ řekl Huml v ČT. Dodal, že sami policisté by měli Bártův prohřešek v rámci „úřední povinnosti“ prošetřit.

Na druhou stranu zákaz činnosti se podle Humla vyslovuje, když si někdo dá na vůz cizí registrační značku, stejně jako když si řidič tu svou „jen“ přepíše na samolepku. To by se podle Humla mělo změnit a přestupky se měly rozlišovat.

Dopravní expert Stanislav Huml a čerstvě zvolený poslanec VV

Dopravní expert Stanislav Huml a čerstvě zvolený poslanec VV

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Bárta jezdí v maserati a do práce v audi, i když může mít k dispozici služební vůz. Jízdu autem označil za svůj relax. Registrační značku si podle dřívějších slov utrhl při jízdě na polní cestě.

Nebyl to jeho jediný přestupek, nedávno televize Nova přichytila vůz s řidičem a Bártou přímo pod značkou zákazu zastavení před domem, kde ministr bydlí.

Poslanci a senátoři mají při přestupku právo na výběr: buď se řízení podrobit u správního orgánu v místě bydliště, aniž by vytahovali průkaz zákonodárce, nebo se ohlásit u imunitního výboru své parlamentní komory. Výbor může udělit pokutu, často to bývá kolem 15 tisíc korun. Výbor hříšníky posuzuje v neveřejném řízení, ale jména obvykle unikají do médií.

Koalice nyní předložila Sněmovně návrh změny ústavy, který tuto možnost výběru (tzv. přestupkovou imunitu) ruší.