České dráhy zkoušely bezpečnostní hlídky od začátku února do konce dubna v pilotním projektu.

"Výsledky byly jednoznačně pozitivní, od reakce veřejnosti, přes snížení trestné činnosti na rizikových spojích až po pozitivní hodnocení zaměstnanců ČD ve vlacích," uvedl Joklík. Dráhy se proto rozhodly působení "černých šerifů" ještě posílit.

"Nejen ve vlacích, ale i na problémových nádražích budeme s civilními bezpečnostními agenturami dále spolupracovat," řekl mluvčí.

Ostraha na 80 nádražích

Dráhy na službu zatím nevypisovaly tendr, pouze rozšířily spolupráci s agenturami, jejichž služeb již delší dobu využívají ve stanicích. Celkem je ostraha na 80 nádražích, náklady drah jsou desítky milionů korun ročně.

Většina zásahů ochranky souvisí s vyloučením z přepravy cestujících, kteří odmítají zaplatit či kteří jsou agresivní. Dráhy tvrdí, že do hlídek byli vybráni zvláště komunikativní lidé, nikoliv násilničtí jedinci. Hlídky se pohybují po celé železniční síti bez ohledu na denní dobu či druh vlaku. K vidění jsou v lokálních motorácích i mezinárodních expresech.

Provizorium má definitivně ukončit řádný tendr, jehož podmínky bude dozorčí rada ČD schvalovat na podzim. Jak doplnil Joklík, dráhy nijak nespolupracují s bezpečnostní agenturou ABL, kterou založil pravděpodobný nový ministr dopravy Vít Bárta.