Jak Petr Nečas řekl Právu, nerad mění své zvyky, autem z Mladé Boleslavi jezdil i jako vicepremiér a ministr práce a sociálních věcí. Ostatní členy vlády ale ke stejnému rozhodnutí nutit nechce. Podle něho by to nebylo i z hlediska úspor státních financí dobré.

„Tlačit na ně, aby začali pořizovat vozy české výroby, znamená zvýšit výdaje českého rozpočtu. Nějak rozhodli jejich předchůdci a předpokládám, že vědí, co je jejich propagace českého průmyslu. To ať si každý zhodnotí sám,“ prohlásil premiér, který slibuje, že kromě opravdu výjimečných případů nebude ani využívat majáček umožňující přednostní jízdu. A právě majáček je pro mnohé lidi symbolem papalášství.

Lepší je pronájem a pravidelná výměna

Podle Nečase není vždy nutné nakupovat nové automobily, často lze jejich pořízení vyřešit pronájmem. Jak zdůraznil, auto, kterým jezdil jako ministr, bylo také pouze v pronájmu.

Jeho rozhodnutí našlo kladnou odezvu i u šéfů budoucích koaličních partnerů. Předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg by přivítal, kdyby budoucí vláda jezdila ve škodovkách. „Jisté uskromnění v autech by neškodilo. Já jsem naprosto šťastný v superbu,“ uvedl majitel vínové verze tohoto vozu.

Předseda VV Radek John by se také klonil ke škodovce, protože každý politik by ji měl prosazovat. „Ale co jsou to česká auta? Jediná česká auta jsou tatry a těmi by politici asi jezdit neměli. Já jsem vždy jezdil škodovkami, moje poslední soukromé auto byl superb. Neboli já s tím nemám vůbec problém, je-li české auto VW Group,“ řekl Právu John.

Také on je přesvědčen, že okázalé gesto výměny dosavadních vládních limuzín by mohlo stát daňového poplatníka mnohem více.

Úřad vlády je na splnění přání svého nového premiéra nachystán. Právu to potvrdil šéf úřadu Jan Novák. „My jsme připraveni na všechny eventuality,“ sdělil. Úřad má smlouvu s firmou Škoda Auto a pravidelně podle finančních možností obměňuje superby určené pro ústavní činitele či jako referentské vozy. Celkem tu mají k dispozici 12 škodovek.

Tatra se vysypala

V minulosti soc. dem. premiér Miloš Zeman spolu se svým ministrem průmyslu Miroslavem Grégrem jako jediní jezdili tatrovkami, aby propagovali „zlaté české ručičky“. Nakonec se ale Zeman na premiérskou Tatru 700 rozzlobil, protože se mu při cestě „vysypala“. Pak ji věnoval Národnímu technickému muzeu.

Česká auta sliboval propagovat také prezident Václav Klaus, když nešetřil chválou na superb, který mu předvedli, později si ale postěžoval, že „drncá“. Dál jezdí vozy značky Audi, stejně jako když byl premiérem. Tehdy střídal i BMW.

Superby mají i někteří ministři. Ministr Martin Bursík jezdil s hybridním lexusem. Některé resorty argumentovaly, že drahá auta tak draze nevyjdou, neboť platí jen část ceny a pojištění, zatímco výrobce je servisuje a pravidelně za poplatek vyměňuje. Je to věc prestiže firem, kterým jde i o další státní zakázky.