Hlavní obsah

Voliči dali nejvíce na diskusní pořady, velká část se rozhodla během měsíce

Novinky, Jiří Mach

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na nečekaný výsledek voleb měly podle agentury Factum Invevio největší vliv politické diskuze. Většina voličů přiznává, že se rozhodovala právě na jejich základě, reklamním plakátům, inzerci v novinách či mítinkům se údajně věnuje mnohem méně pozornosti, zjistil průzkum. Pro bezmála polovinu voličů byl při rozhodování důležitý až poslední měsíc před volbami, kdy se teprve začali rozhodovat, komu vhodí svůj hlas do urny.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Podle průzkumu se během posledního měsíce před volbami rozhodovalo o straně, již podpoří, 47 procent lidí, kteří šli 28. nebo 29. května volit. Téměř 13 procent se rozhodovalo až v průběhu posledního týdne, sedm procent až při cestě k hlasovacím místnostem v den voleb.

Poslední měsíc hrál zejména ve prospěch nových subjektů, zatímco strany s delší tradicí volili spíše lidé, kteří byli rozhodnuti již dlouho dopředu. Například pro podporu TOP 09 a VV se rozhodla až v květnu více než polovina jejich voličů.

Zhruba stejnou podporu měly ODS, ČSSD a KDU-ČSL u svých voličů, kteří se drželi své dlouhodobé preference. Největší podpory u svých skalních stoupenců se těší hlavně KSČM, pro niž bylo rozhodnuto již rok a dříve před volbami 85 procent jejích voličů.

Z těch, kteří se rozhodovali až v den voleb, získali nejvíce na svou stranu lidovci, celkem 17 procent.

Výzkumy ovlivní asi třetinu voličů

Nejlépe na voliče podle průzkumu působí diskusní pořady, které letos zahltily nejen veřejnoprávní média, ale i na soukromých stanicích se jich objevilo více než obvykle. Určitý či zásadní vliv debat připouští přes 57 procent respondentů.

Vliv různých faktorů na rozhodování voličů (v procentech)
FaktorHodně ovlivniloTrochu ovlivniloVůbec neovlivniloNevzbudilo zájem
Diskusní pořady v médiích19,238,235,57,2
Výzkumy preferencí7,925,257,89,1
Mítinky a osobní setkání720,557,714,7
Reklama v médiích a na plakátech5,431,756,56,3

Nejméně efektivní jsou pak podle dotázaných mítinky a osobní setkání s kandidáty. Bezmála 58 procent lidí tvrdí, že je vůbec neovlivnily, dalších 15 procent deklarovalo, že se jich tato forma kampaně vůbec nedotkla.

Propagace stran v médiích a na reklamních plochách pak má vliv na 37 procent lidí.

Jako více či méně významný faktor při rozhodování uvedla třetina respondentů výzkumy veřejného mínění. Právě ty nejvíce kritizovaly strany, které se nedostaly do parlamentu s tím, že výzkumy sugerují nesmyslná čísla a lidé pak nechtějí dát hlas straně, která má podle průzkumů nízkou šanci na vstup do Sněmovny.

Průzkumy všech renomovaných agentur se letos v mnoha ohledech mýlily, podle odborníků to bylo právě tím, že se příliš mnoho lidí rozhodovalo až krátce před volbami.

Průzkumu, který proběhl v týdnu po volbách, se zúčastnilo 951 lidí starších 18 let.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám