Podívat se do podzemních prostor se lidé mohou v sobotu 22. listopadu od 10 do 16 hodin."Zbývá dodělat obklady stanic, osvětlení, vzduchotechniku, přístupové cesty na povrch," vypočítává technický ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek chvilku před tím, než se s novináři a VIP hosty vydal v pátek rozestavěným tunelem z Ládví do Kobylis.

Více než kilometrová cesta mezi kolejemi zabrala svižným krokem přibližně čtvrt hodinu. Nazpět, do mírného kopce, zamířil jeden vagón, který táhla speciální žlutá lokomotiva. Podle Jílka jsou řemeslníci budující trasu IV. C1 v předstihu. Původní harmonogram předpokládal zprovoznění až koncem roku 2004.

:. Podélný profil trati (větší foto v galerii)

Stavba se může pochlubit několika unikáty: tunely pod Vltavou, které vznikly na souši a teprve potom byly vsunuty do koryta řeky, dvoukolejnými tunely, což přinese větší komfort cestujícím - vzhledem k tomu, že v jediném tunelovém tubusu bude metro projíždět oběma směry, neznepříjemní cestování průvan - a raženou jednolodní stanicí na Kobyliském náměstí. "Nebudou tam např. žádné sloupy," přiblížil Jílek.

Do Letňan pojede metro nejdříve v roce 2007

Návštěvníci se dolů dostanou západním eskalátorovým tunelem z Kobyliského náměstí. "Stanice se nachází 31 metrů pod povrchem a po zprovoznění bude přístupna dvěma vestibuly," upřesnila mluvčí dopravního podniku Michaela Kuchařová. Hloubená zastávka Ládví leží v sedmi metrech pod povrchem a ústí do ní jeden vestibul napojený na rozšířený podchod pod Střelničnou ulicí.

:. Úsek metra IV. C1 z Holešovic do Ládví (plánovaný úsek IV. C2 do Letňan - zde)

Prodloužení trasy metra C měří 3981 metrů a takřka po celé délce vede v nejvyšším možném povoleném stoupání 4 %. Trasa překonává výškový rozdíl 112 metrů - mezi nejhlubším místem pod Vltavou a stanicí Ládví. Pokud bude mít město dost peněz, úsek IV. C2 z Ládví do Letňan se otevře v roce 2007, dodal v pátek Jílek.