"Tato pravidla jsou vytvořena proto, aby zajistila čestnou soutěž v případě státních kontraktů v celé Evropě a mají vytvářet příležitosti pro evropské společnosti. Pokud nejsou správně uplatňována, existuje tu riziko plýtvání veřejnými penězi," uvedla komise. Česko má nyní dva měsíce na vysvětlení svého postoje komisi. Pokud tak neučiní, nebo odpověď nebude dostatečná, Brusel zažaluje ČR u unijního soudu v Lucemburku.

Podle Evropské komise dosavadní vysvětlení české vlády, že nebylo potřeba vypisovat výběrové řízení, protože šlo o vojenskou zakázku, která měla ochránit základní bezpečnostní zájmy země, dostatečné není.

Ministr obrany Martin Barták nechtěl ve středu hrozbu Evropské komise komentovat, resort totiž zatím neobdržel z Bruselu žádnou oficiální informaci. „Vzhledem k tomu, že jsme žádné vyjádření Evropské komise dosud neobdrželi, nemůžeme se k dané věci v tuto chvíli vyjádřit,“ řekl Právu Barták.

Členský stát EU se takto může vypsání výběrového řízení skutečně vyhnout, ale v případě Česka tato podmínka není splněna. Podle komise tak česká vláda svým postupem mohla nejen zabránit čestné hospodářské soutěži, ale rovněž mohla plýtvat penězi daňových poplatníků. "Zatím jsme nedostali žádnou uspokojivou odpověď, proč se ČR rozhodla vybrat letadla bez výběrového řízení," uvedla komise.

Jsme ve válce, brání se vláda

Evropská komise se odvolává na směrnici o veřejných zakázkách, kterou Evropská unie přijala již v roce 2004. Podle ní musí být zadávání veřejných zakázek ve všech členských státech EU dostatečně průhledné a musí zajistit řádnou hospodářskou soutěž.

Směrnice rovněž připouští, že v určitých případech není třeba tendr vypisovat, ale jde jen o velmi specifické situace. Týkají se zejména vojenského materiálu, ale od výběrových řízení je například možné upustit v případě války. Česká vláda přitom argumentuje tím, že její vojáci působí v zahraničních misích.

Transakce je výhodná, tvrdil Barták

Nákup čtyř transportních letadel CASA-295M vyráběných konsorciem EADS schválila před rokem vláda Mirka Topolánka. V plánu měla nakoupit tři letouny a jeden vyměnit za pět nepotřebných bitevníků L-159. Nákup byl terčem kritiky od samého začátku. Napadl jej mimo jiné italský výrobce transportních letounů Spartan, který o zakázku rovněž usiloval, ale vláda se nakonec rozhodla, že výběrové řízení nevypíše. Český antimonopolní úřad navíc nyní zkoumá smlouvy na servis letounů CASA, který opět bez výběrového řízení připadl společnosti Omnipol.

Letouny mají také nahradit dosluhující Antonovy An-26, které vojáci používají několik desítek let a jejichž životnost skončí v roce 2012.

Na nákup letadel, servis či trénink pilotů mělo ministerstvo obrany vyhrazeno celkově 3,5 miliardy korun. Jedno dopravní letadlo mělo podle informací Práva stát asi 400 miliónů korun. Tehdejší náměstek ministryně obrany Martin Barták tehdy prohlásil, že i přes zvýšené náklady bude transakce pro ministerstvo výhodná.