"Budeme se bránit proti poplašným zprávám, které nastartoval, a máme indicie, že za nimi i stojí, hlavní hygienik Michael Vít," řekl v pondělí Veleba, podle kterého Vít po zbytečném nákupu velkého množství vakcín proti prasečí chřipce ztratil jako hlavní hygienik důvěryhodnost.

Agrární komora zmapuje, jaký dopad měly zprávy o možných rizicích konzumace čerstvého mléka, které podle Veleby šíří hlavní hygienik i výrobce obalů na trvanlivé mléko TetraPak na provoz mléčných automatů. "Poté najdeme právní kancelář a poradíme se, co můžeme nebo nemůžeme konat," prohlásil Veleba. Nevyloučil, že vyzve Víta k rezignaci.

Vít uvedl, že za žádnou kampaní proti mléčným automatům nestojí. Po zprovoznění mléčných automatů bylo podle něj evidováno 960 bakteriálních infekcí, přičemž zhruba čtvrtina lidí předtím pila nepřevařené mléko z automatu. "Zjistím-li vyšší počet infekcí, je mojí povinností zasáhnout," uvedl Vít, který tvrdí, že pouze upozornil na to, že by lidé měli čerstvé mléko před konzumací převařit. "Ať mi pan prezident (Veleba) předloží můj výrok v novinách, klidně se s ním budu soudit," podotkl.

Poptávka výrazně klesla

V Česku nyní funguje více než stovka mléčných automatů, které začaly rychle přibývat od loňského podzimu. Prodej syrového kravského mléka přímo na farmách či v maloobchodní síti podle Veleby povolují v Česku dvě vyhlášky. "Jsme v právní situaci, kdy dvě vyhlášky umožňují prodej syrového kravského mléka, a to, co se nyní děje proti farmářům, je mimo zákon a farmáře to poškozuje," uvedl Veleba.

Poptávka po čerstvém mléku z automatů v Česku od loňska prudce rostla. Některým farmářům ale klesl v poslední době prodej mléka z automatů až o polovinu. Odliv zájemců přičítají mediální kampani o možné škodlivosti čerstvého mléka. Na množící se průjmová onemocnění upozornil zkraje roku v souvislosti s rostoucím prodejem neošetřeného mléka hlavní hygienik Vít.

Zemědělci ale tvrdí, že prodej mléka z automatů je veterinárně a hygienicky ošetřen, takže žádná zdravotní rizika nehrozí. Na každém automatu je navíc povinně uvedena informace, že mléko je potřeba před konzumací tepelně upravit.

Bitva o zákazníka

Mezi zemědělci a společností Tetra Pak se kvůli tomu minulý týden rozpoutala mediální bitva o zákazníky. Zemědělcům se totiž nelíbí, že někteří odborníci na hygienu a lékaři na tiskové konferenci organizované společností TetraPak varovali spotřebitele před možnými riziky konzumace čerstvého mléka z farmářských automatů, a dnes přešli do mediálního protiútoku.

Příští rok má v Česku podle původních plánů fungovat zhruba 1000 automatů na čerstvé mléko. Podle propočtu farmářů by to mohlo znamenat úsporu 109,5 miliónu kusů obalů na mléko. Letos se počet automatů má zvýšit ze zhruba 120 na 400, což bude znamenat miliónové investice ze strany zemědělců, jejichž návratnost může být kvůli slabší poptávce po čerstvém mléku ohrožena.

Při přímém prodeji mléka zákazníkům farmáři zpravidla utrží dvojnásobně více, než když je prodají mlékárně. Mlékaři zatím automaty nepovažují za větší konkurenci. Kdyby hypoteticky každý automat prodal denně v průměru 300 litrů mléka, v celé republice by to činilo zhruba 30 000 litrů. Denní tuzemská produkce přitom činí zhruba šest miliónů litrů. Například v Rakousku dosahuje přímý prodej mléka přes tři procenta z celkové produkce, v Polsku pak asi 1,71 procenta.