Právě místní motoráky mají v tomto, pro řadu cestujících důležitém, parametru největší handicap. Například u elektrických souprav činí vybavenost uzavřeným WC téměř 40 procent a do pěti let se má zvýšit na 80 procent. V mezinárodní dopravě jsou moderní záchody běžné už více než deset let, ačkoliv i zde lze stále narazit na takzvané propadlo.

"Uzavřený systém WC přestal být v posledních letech výsadou mezistátních vlaků nebo pendolin, ale stal se běžnou součástí osobní dopravy," uvedl Šťáhlavský.

Uzavřený systém toalety mají například pantografy CityElefant, rekonstruované motorové jednotky Regionova nebo objednané vozy od firmy Stadler, které budou jezdit na Vysočině a v Libereckém kraji. Chlubil se jimi rovněž podnikatel Radim Jančura, jehož Student Agency aktuálně brázdí krajské koleje pronajatými propagačními vlaky Siemens Desiro.

Zakázka za 16 miliard

Kromě miliardových investic do nových vlaků musejí dráhy zajistit i zázemí pro čištění nových toalet. Například v okolí Prahy vznikají ve vybraných lokalitách speciální koleje, u kterých je vybavení pro čerpání odpadu z WC. Vlak musí být také konstruován tak, aby v něm mohla být voda celoročně, tedy i v zimě.

České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Peníze budou platit postupně do roku 2014, jak budou nové vozy uváděny do provozu. Podnik chce v krajích mimo jiné využít na obnovu vozového parku peníze z evropských fondů.

Zákaz vyměšování ve stanici je starý téměř jako železnice sama. Jak vysvětlil Šťáhlavský, stojí za ním především hygienické důvody. Zatímco jedoucí vlak a turbulence padající exkrement rozpráší a ten se tak lépe v prostředí vstřebá, ve stanici vznikají hromádky, které mohou ohrožovat cestující i drážní zaměstnance.

Nejdále jsou, co se týče moderních toalet ve vlacích, zřejmě Němci a Rakušané. Ani tam ale není vybavenost, především na lokálkách, stoprocentní.