„Například v březnu bylo v celé ČR vyměněno 48 310 řidičských průkazů, což je jen 54 procent potřebného počtu. Jestliže se tempo nezrychlí, nebude do vypršení lhůty vyměněno zhruba 650 000 průkazů, které 1. ledna 2011 pozbudou platnosti a přestanou tak jejich držitele opravňovat k řízení motorových vozidel,“ řekl v pondělí Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.

Tato druhá etapa výměny přitom byla zahájena už v lednu 2008 a zahrnuje všechny řidičské průkazy, vydané od 1. ledna 1994 do konce roku 2000. Zatím si ale řidičáky vyměnilo jen 590 000 z 1,4 miliónu lidí, kterých se to týká.

Za svůj starý řidičák dostávají motoristé tzv. europrůkaz typu 7, který se vydává od 1. května 2004 a jehož platnost je deset let. Jde o plastovou kartu o velikosti 54 krát 86 milimetrů, což je rozměr běžné kreditky.

Výměnu řidičských průkazů zajišťuje pražský magistrát a 206 úřadů obcí s rozšířenou pravomocí. Je bezplatná a úřad má po podání žádosti ze zákona dvacet dnů na to, aby vydal nový řidičák. V těchto dnech, kdy úřady nejsou nijak přetíženy, se však žadatel nového průkazu zpravidla dočká už do pěti pracovních dnů.

Pokuta až 2500 korun

Na dotaz, jaké postihy čekají ty, kteří po Novém roce vyjedou s neplatným řidičákem, odpověděl Hanzelka: „Policisté mohou takovému řidiči hned na místě udělit blokovou pokutu do 2000 korun, nebo přestupek postoupit do správního řízení, kde je pokuta 1500 až 2500 Kč. Neznamená to ovšem, že by takto odhalený řidič musel znovu absolvovat autoškolu, protože řidičské oprávnění mu samozřejmě zůstane, i když má řidičák propadlý. Za řízení bez oprávnění by ale dostal pokutu až 50 000 Kč a sedm bodů.“

Po skončení druhé etapy bude v letech 2011 až 2013 probíhat třetí závěrečná etapa, která se dotkne 1,2 miliónu držitelů řidičských průkazů, vydaných od 1. ledna 2001 do 30. dubna 2004. V roce 2014 tak konečně budou mít všichni čeští řidiči jen jediný platný typ řidičáku.