V jednom letadle nemohou například sedět prezident, šéf Senátu a premiér. Ten také nemůže nikdy s sebou vzít všechny své náměstky.

"Není to psané pravidlo, ale už roky zavedená praxe," uvedla Lucie Kubovičová, mluvčí ministerstva obrany, které provozuje vládní letku.

Zvykem zavedená pravidla mají svou logiku. V případě uvolnění prezidentského úřadu se podle české ústavy o funkce hlavy státu dělí předseda vlády a předseda Poslanecké Sněmovny, za určitých okolností předseda Senátu.

V jednom letadle necestuje nikdy český premiér společně se všemi místopředsedy své vlády, aby v případě nehody nebyl kabinet zcela bez vedení. Podobné pravidlo má i armáda. Mluvčí generálního štábu Jana Růžičková vysvětlila, že náčelník generálního štábu nikdy necestuje společně se všemi svými zástupci.

Společné lety přetřásali i na vládě

Otázkou cestování českých státních představitelů ve vládních letadlech se údajně zabývali i ministři na úterním mimořádném jednání vlády. Kabinet v úterý vyhlásil kvůli tragédii polského prezidenta o víkendu smuteční dny.

Diskutoval také o cestě české delegace na sobotní pietní akt do Varšavy a nedělní pohřeb prezidentského páru. Na vládě padla informace, že v jednom speciálu české armády by neměli letět více než dva ze čtyř nejvyšších českých ústavních činitelů. Ve Varšavě by měl ČR reprezentovat prezident Václav Klaus.

Otázka se stala aktuální po tragické havárii polského prezidentského speciálu minulou sobotu při přistání u západoruského Smolenska. Kromě prezidenta Lecha Kaczyńského a jeho manželky zahynula stovka dalších osob, mezi nimi mnozí významní polští politici a vojáci. Letěli uctít památku obětí poprav polských důstojníků a inteligence v Katyni.

Česká letka se ruských letadel zbavila

Polský prezident s doprovodem zahynul v letounu Tu-154M, modernizované a upravené verzi sovětského dopravního letadla. Česká vládní letka se těchto strojů zbavila v roce 2007, kdy převzala druhý z pořízených letounů Airbus A-319 CJ. Tupolevy byly mezi českými politiky známy svou poruchovostí. Své o tom ví i Klaus, kterého stroj "zradil" v únoru 2007 při jednom ze svých posledních letů do Japonska.

K dispozici je nyní také modernější kanadský proudový CL-601 Challenger A, který se ale už několikrát potýkal s drobnými technickými potížemi. Letka disponuje také staršími stroji Jak-40 a An-26B.