Článek
Návrh neřeší rozdílnou praxi, která panuje v jednotlivých městech, kde třeba v Praze tolerují až desetikilometrové překročení rychlosti nebo naopak v menších obcích přísně trestají byť kilometr nad rámec povolené rychlosti.
Podle této úpravy by ale řidiči už neměli být za překročení rychlostního limitu nanejvýš o pět kilometrů v hodině postihováni body, ale jenom pokutou.
V současné době za takový přestupek řidičům hrozí kromě dvouapůl tisícové pokuty ve správním řízení dva trestné body, pokud by změna parlamentem prošla, zůstala by jen pokuta.
„Motoristická veřejnost jistě s ulehčením přijme, když z bodového hodnocení vypadnou přestupky, jež nemají velký význam pro bezpečnost provozu,“ uvedl jeden z předkladatelů, poslanec Cyril Zapletal (ČSSD).
Novela je ve výborech
Jeho stranický kolega a bezpečnostní expert Jeroným Tejc nicméně nevěří, že by se novela schválila ještě do konce aktuálního volebního období.
Minulý týden ji poslanci při druhém čtení vrátili k novému projednání ve výborech. I kdyby ji nakonec schválili, nenabude účinnosti dříve než v příštím roce.
„Každopádně osobně bych s tím žádný veliký problém neměl, ale zároveň se domnívám, že by taková úprava byla kvůli platné toleranci odchylky při měření rychlosti trochu zbytečná,“ poznamenal Tejc s tím, že jasný názor na novelu zatím nemá.
Podobně se vyjádřil i poslanec za ODS Jan Vidím: „Na první poslech to zní logicky a zajímavě, nicméně šlo by o poměrně zásadní zásah do bodového systému, který je potřeba prodiskutovat.“
Policie včera prostřednictvím své mluvčí Veroniky Benediktové zopakovala, že s ohledem na aktuální rozsudek Nejvyššího správního soudu žádnou změnu v praxi měření rychlosti nechystá.
„Nedomníváme se, že by bylo nutné v této souvislosti vyvolávat diskusi. Toto konkrétní rozhodnutí nelze vztahovat na všechny konkrétní případy, v jiných situacích s odlišnými okolnostmi by soud mohl rozhodnout jinak,“ konstatovala Benediktová.