„Dostavba dálnice D8 je dlouhodobě trnem v oku různým občanským sdružením. Některá z nich opakovaně podávají podněty k soudním řízením, žalují ministerstvo dopravy i ŘSD, a tím způsobují průtahy na celé stavbě,“ upozorňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Například loni v prosinci nevyhověl Městský soud v Praze ekologickému sdružení Děti Země, které napadlo stavební povolení s tím, že průchodem D8 Českým středohořím dojde k devastaci přírody této chráněné krajinné oblasti. Tvrzení Dětí Země však shledal soud jako nepodložené.

Na ochranu krajiny přes miliardu korun

ŘSD argumentuje tím, že trasa D8 v Českém středohoří vede z 96 procent v oblastech zasažených lidskou činností. Více než jedna miliarda korun zde plyne do výstavby mostních objektů, ochranných zemních valů, protihlukových opatření a biologických rekultivací.

„Stavbaři počítají s přechody pro zvěř přes dálnici i s výsadbou několika desítek tisíc stromů, což bude trojnásobek původního stavu,“ sdělila Vápeníková.

Dopravní situace je neúnosná

Ekologové tvrdí, že dostavbu posledního úseku D8 Lovosice–Řehlovice zdržuje především pomalá práce úředníků a soudů. Podle nich bude přesto možné dálnici dostavět v roce 2011 nebo 2012.

Dopravní situace zejména v Lovosicích je ovšem už delší dobu neúnosná a ztěžuje život nejen obyvatelům a motoristům, ale i místním firmám. Jak zjistila ČTK, kamióny se zbožím mívají kvůli zácpám na silnici zpoždění a lidé se nezřídka nedostanou včas do práce.

Z ankety, kterou v Lovosicích, Ústí nad Labem a Teplicích uspořádalo sdružení Česmad Bohemia, vyplynulo, že 93 procent dotázaných považuje současnou dopravní situaci za neudržitelnou, a podle 78 procent z nich může situaci vyřešit jedině urychlená dostavba dálnice D8.