„Ano, můj náměstek má vyšší plat než já,“ potvrdila Právu ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová. Také bývalý ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD) si pamatuje, že v době, kdy šéfoval ministerstvu, bral méně než jeho náměstci. V té době, což bylo po povodních v roce 2002, totiž byly také platy politiků dva roky zmrazeny.

Suma sumárum se tak základní plat podřízeného náměstka může vyhoupnout i nad letošních ministerských 112 512 korun. To je hrubý plat ministra po letošním čtyřprocentním snížení.

Janota bral jako náměstek o 150 tisíc ročně víc

Například Eduard Janota jako náměstek na financích prý v ročním souhrnu bral o 150 tisíc korun víc než v dnešní funkci ministra. To znamená měsíčně asi o 13 tisíc víc. Lze tedy odhadnout, že jako náměstek bral kolem 125 tisíc.

Důvod tohoto nepoměru je jednoduchý: zatímco ministři mají plat pevně stanovený zvláštním zákonem, náměstci jsou placeni jako ostatní zaměstnanci. Náleží jim tedy tarifní plat, osobní příplatky, příplatky za vedení a samozřejmě také odměny.

Náměstci jsou zařazeni v 15. či 16. platové třídě, kde se tarif pohybuje až kolem 37 tisíc korun, osobní příplatek může činit i sto procent této sumy a dalších šedesát procent může představovat příplatek za vedení. To je zhruba až 96 tisíc korun. A je-li ministr s prací svého náměstka spokojen – což se předpokládá, jinak by ho přece neměl – může mu přiznat odměny.

Politici mají zmrazené platy

Politici, soudci a státní zástupci jsou jediní, komu již tři roky po sobě nerostou platy. Zatímco politici to dělají více méně pod tlakem veřejnosti, soudci a státní zástupci do toho nemohou přímo mluvit, jsou závislí na zákonodárcích a skřípou zuby. Výsledkem zmrazení platů, kvůli kterému tyto tři skupiny státních zaměstnanců již třetím rokem mají na výplatní pásce stejnou sumu, je absurdita, že náměstci ministrů si přilepšují a mnozí z nich si přijdou na víc peněz než jejich šéfové.

Kolik berou politici                 
Funkce základní platnáhrady*
poslanec a senátor59 00031 900 až 43 300
předseda výboru, komise 83 10031 900 až 43 300
předseda komory158 400 33 000
premiér158 40021 100
ministr112 60017 100
prezident*196 600190 500
*nedaní se

Podle Sobotky takový stav není úplně v pořádku a stejného názoru je i Kovářová. Oba se shodli, že „za to mohou“ především odměny. To potvrdil i exministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS).

„Může se stát, že určitého odborníka se člověk snaží motivovat nejen platem, ale i odměnami, takže v součtu se plat náměstka může blížit platu ministra, který žádné odměny nemá,“ uvedl Gandalovič. Všichni tři politici odmítli příjmy svých náměstků odhalit.

Je ale zřejmě, že motivem může být například udržet kvalitního úředníka před svody soukromého sektoru, kde by bral ještě víc. Pak jsou náměstci, kteří svému ministrovi kryjí záda a mají pod sebou nejdůležitější agendy. Stávají se z nich klíčové osoby, bez nichž se v rezortu máloco šustne a které ministr může platit lépe než náměstky „běžné“.

Nad zdaněním náhrad se smráká

Od letoška by se navíc příjmy politiků a tedy i ministrů měly – podle slibů politiků – snížit i zdaněním paušálních náhrad, které u poslanců a senátorů dosahují až 43 tisíc korun. Zástupci všech klubů již dopředu oznámili, že návrh podpoří.

Je však otázka, zda na jeho projednání vůbec dojde, protože komunisté, kteří ho spolu se soc. dem. předložili, nepožádali o jeho zařazení na konkrétní datum do programu právě probíhající schůze. Praxe z minulosti je taková, že body, které nejsou pevně dány na určitý den, se většinou projednat nestačí. Tím by se nad zdaněním náhrad v tomto volebním období definitivně zavřela voda.