"Je to z naší iniciativy spolu s dopravním podnikem," řekl Drápal. Podle něj je provoz metra velice nákladný, zvlášť vzhledem k tomu, že poslední vlaky nejsou plně vytíženy. "Dneska, jak se nám ty trasy prodlužují, dojíždí metro na konečnou před 1:00," doplnil.

Po úpravě by byl noční provoz přehlednější, protože všechna poslední metra by jela až na konečnou, uvedl Drápal. To podle něj dnes neplatí a budí to u cestujících zmatek. Jízdní řády autobusů by se v případě schválení návrhu upravily tak, aby spoje na poslední metra navazovaly. Pokud rada návrh Ropidu schválí, měl by začít platit od 7. března, což je celostátní termín pro změny jízdních řádů.

Proti uvažovaným opatřením se mezitím zvedla vlna nevole mezi občany. Na sociální síti Facebook se  ke skupině zasazující se o zachování posledních spojů metra připojilo již téměř 26 tisíc lidí.

Změny by lidé pocítili i ráno

Změna by se dotkla i ranních spojů. Podle Drápala nyní platí, že první ranní metra musejí být v trojúhelníku přestupních stanic Muzeum - Můstek - Florenc v 5:00. Po navrhované úpravě by některé první ranní vlaky vyjížděly o jeden spoj později než dnes. "Ty změny nejsou nijak drastické," doplnil Drápal.

Denní provoz metra je v některých evropských metropolích kratší než v Praze, jinde delší. V Budapešti například metro funguje od 4:30 a poslední spoje vyjíždějí z centrální křižovatky tří linek Deák Ferenc ve 23:35. Také v Římě končí metro ve všední den ve 23:30, ale o víkendu jezdí až do 1:30. Kolem půlnoci končí provoz metra také v Londýně.

V Madridu zastavuje metro provoz v 1:30, první vlaky ale vyjíždějí až v 6:00; v Praze je to nyní po 4:30. V Paříži jezdí metro mezi 5:30 a 1:00, v Moskvě mezi 6:00 a 1:00.

Ve Vídni funguje metro mezi 5:00 a 0:20, ale v polovině února se tu uskuteční anketa, jestli jsou cestující pro celonoční provoz metra o víkendech. Zavedení víkendového nepřetržitého provozu by nenastalo hned. "Do šesti měsíců je ale změna reálně možná," uvedl ředitel vídeňského metra Günter Steinbauer.