Dopravní podnik i vedení města uvedlo, že vaší výzvy ke stávce neuposlechlo a z vozoven vyjelo přes 80 procent pražských řidičů tramvají. Jak si to vysvětlujete?

V současné chvíli (v pondělí odpoledne, pozn. red.) jezdí asi 70 procent spojů. Stávka byla násilným způsobem rozehnána. Proti řidičům bylo použito neadekvátní násilí. Zasahovaly proti nám bezpečnostní agentury, řádně neoznačené. Vyvolávaly konflikty, napadaly nás. De facto jsme od nich dostali nakládačku. Museli jsme se bránit, několik lidí zůstalo zraněných a muselo vyhledat lékařskou pomoc. Ke zranění došlo v několika vozovnách. Před vrata vozoven byly umístěny policejní elitní jednotky, v helmách a se štíty. Na Žižkově, pokud mám správné informace, zaútočily na řidiče v prostoru vozovny. Ve Strašnicích naštěstí incident s policií nenastal, protože to velitel neuznal za vhodné. Přicházeli sem ale noví a noví zaměstnanci bezpečnostní agentury, kterou najal dopravní podnik, napadali nás a skutečně došlo ke rvačce, na níž policie nečinně přihlížela.

Kolik lidí z bezpečnostní agentury proti vám stálo?

Asi deset. Stáli jsme, stávkovali a oni na nás zaútočili. Také jsem byl udeřen do obličeje. Šli do nás hlava nehlava.

Řekl jste, že několik lidí bylo zraněno. Záchranka však poskytovala pomoc jen jedinému řidiči tramvaje.

Instruovali jsme lidi, kteří nebyli vážně zranění, aby šli k lékaři pro neschopenku. Jedná se třeba o řidičku s pohmožděním krční páteře. Dále o jednu zlomeninu, nevím přesně už čeho, a o incident v Kobylisích.

Proč jste nepožádali policii o pomoc?

Policie se na to dívala a nezasáhla. Policisté se nám vyloženě smáli do obličeje. Nechali je, aby nás zmydlili, a to ve všech vozovnách. Vůbec nevím, jestli to odpovídá demokratické společnosti, a ne třeba policejnímu státu. Neudělali jsme nic nezákonného, stáli jsme ve vozovně kolem tramvaje. Rozhodli jsme se pro ústup, nemohu hnát lidi do krvavých bitek, nebo je nechat zmlátit. Proto ten neúspěch. Každému řidiči, který při stávce jezdil, dopravní podnik slíbil odměnu tisíc korun i možnost kariérního postupu.

A co se týká vašich původních požadavků, kývnete třeba na studii, podle níž máte nižší kvalifikaci než řidiči autobusů?

Se studií se nemůžeme nikdy spokojit. Je to celé podvod. Trvá i požadavek odvolat generálního ředitele dopravního podniku Milana Houfka.

Připojíte se ke kolektivní dohodě pro rok 2003, která počítá s 6,5 procentním zvýšením platů proti loňsku a ostatní odborové organizace ji podepsaly?

Připojit se nemůžeme, i když nezpochybňujeme 6,5 procenta, což je zajímavá částka. Chtěli jsme, aby řidičům tramvají byl srovnán plat s řidiči autobusů. V dohodě musí být klauzule, která to zaručí. Nepodepisovala se ale kolektivní smlouva, ale mzdová dohoda.

Primátor Pavel Bém (ODS) v pondělí hovořil o své ženě, která má jako ředitelka školy o 3,5 tisíce korun nižší plat než průměrný řidič tramvaje. Bém navrhoval, abyste si o tom promluvili. Nepůjdete za paní Bémovou?

To aby se tam sešli třeba všichni řidiči autobusů, anebo strojvedoucí metra. Pokud má paní Bémová 16 tisíc korun, bere strojvedoucí metra o 9 tisíc korun víc.

Hlavní město s dopravním podnikem vytáhlo proti stávce, kterou považuje za stávku za mzdy, ještě jeden trumf: neohlásili jste ji tři dny dopředu.

Šlo o stávku za odvolání pana generálního ředitele.

Chystáte se v úterý opět usednout do tramvají?

Předpokládám, že by tramvajová doprava měla fungovat zcela běžně.