„Povinné dýchání při každé silniční kontrole nepřispěje k větší bezpečnosti silničního provozu, ale je zbytečným obtěžováním slušných lidí. Je proto třeba sáhnout k tomu, co už udělala řada států, a připustit určitou toleranci k alkoholu za volantem,“ řekl předseda ODS Mirek Topolánek při středeční veřejné diskusi ke strategickému dokumentu této politické strany Vize 2020 v Průhonicích.

Návrhy v ČR nulovou toleranci zrušit padly už v roce 2008 v expertní komisi, kterou k přípravě změn v pravidlech silničního provozu a bodovém systému ustavil tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Do návrhu novely, která teď čeká ve Sněmovně na druhé čtení, se to ale nedostalo.

Po Topolánkově vyjádření je pravděpodobné, že poslanci ODS se o takovou změnu legislativy ve Sněmovně nyní přece jen pokusí.

Zrušení nulové tolerance by podle Topolánka neznamenalo, že alkohol nebude tvrdě postihován. „Alkohol za volantem je pro mne stejný trestný čin, jako přejetí tlusté čáry, nebo jízda na červenou. Neměl by se rozhodně postihovat jen nějakými těmi body a peněžitou pokutou. Buzerace občanů při silničních kontrolách se ale odstranit musí,“ zdůraznil Topolánek.

Tvrdší postihy, než ve většině zemí EU

Zrušit nulovou toleranci požadoval už dříve i Autoklub ČR. Podle něj by měl být řidič postihován až tehdy, bude-li mu dechovou či krevní zkouškou zjištěno přes 0,2 promile. Mohl by si tedy před jízdou vypít třeba jedno malé pivo.

Nulovou toleranci včlenili do své legislativy pouze ČR, Bělorusko, Estonsko, Chorvatsko, Maďarsko, Moldávie, Rumunsko, Rusko, Slovensko a Ukrajina. Naopak na Kypru je řidičům povoleno až 0,9 promile. Ve Velké Británii je limit 0,8 promile, v Německu 0,5 promile, v Polsku, Norsku a Švédsku 0,2 promile.

S jakoukoli tolerancí v této oblasti ostře nesouhlasí dopravní policie. Podle její statistiky si alkohol jen za loňský rok připsal na českých silnicích na své konto 123 smrtelných obětí, téměř čtyřikrát více než v roce 2008.

Dopravní experti zase připomínají, že větší míra alkoholu negativně ovlivňuje schopnost řidiče reagovat na situaci v silničním provozu. Vyvolává únavu, snižuje jeho pozornost. Přehnaně naopak roste sebevědomí řidiče a jeho agresivita.