„Zákaz billboardů je sympatický. Je to ale třeba řešit komplexně a zakázat i kouření řidičů, telefonování a na dálnicích předjíždění kamiónů,“ řekl Vlček v České televizi.

Vláda projedná Ježkův návrh na svém zasedání 4. ledna a poté se jím bude zabývat Sněmovna. Na dotaz Práva, jestli by bylo opravdu rozumné zakázat billboardy a řidičům kouřit, odpověděl včera místopředseda ČSSD a stínový ministr dopravy Roman Onderka: „Billboardy je podél dálnic přehuštěno. Omezit by se měly tam, kde ohrožují bezpečnost dopravy. A pokud jde o to kouření, není to názor ČSSD, ale jen soukromá iniciativa pana Vlčka.“

Návrhy, aby se za jízdy nesmělo v autě kouřit, padaly i v expertní komisi, kterou k přípravě tzv. velké novely zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích ustavil v roce 2007 tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Do předlohy této novely, která stále ještě čeká na schválení ve Sněmovně, se to ovšem nakonec nedostalo.

Česko by bylo světovým unikátem

„Nevím, co teď s novelou poslanci udělají, ale kdyby do ní prošel zákaz kouření, byla by Česká republika světovým unikátem. Takový zákaz neplatí v žádné zemi,“ řekl včera Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle něj je plně dostačující dnešní ustanovení, že řidič se musí plně věnovat řízení a neohrožovat svým chováním bezpečnost provozu.

Zákaz kouření by se tedy ve Sněmovně s velkou podporou nesetkal. A nejistý je i osud Ježkovy iniciativy, přestože se experti shodují, že reklamy podél dálnic a silnic odvádějí řidičovu pozornost.

Nevýhodná smlouva

Problémem totiž je, že Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) pronajalo v minulosti pro 800 billboardů smluvně plochy. Celkový zisk pro ŘSD od všech firem z těchto smluv dosahuje ročně asi 11,5 miliónu korun.

Z pronájmu těchto ploch by přitom ŘSD mohlo mít více peněz. V roce 1992 však jeho tehdejší šéf Jaroslav Čipera podepsal s reklamní agenturou Quo nevýhodnou smlouvu na pronájem ploch u dálnic pro 459 billboardů. Agenturu Quo později koupila americká News Outdoor miliardáře Ruperta Murdocha. Jeho firma bude až do roku 2011 platit ŘSD ročně jen 255 600 eur (v přepočtu 6,6 miliónu Kč). Přitom za jedinou billboardovou reklamu se dá měsíčně vydělat i 20 tisíc korun.