„Skutečně záleží na způsobu, jak byly opravy provedeny. Když se poškozená místa na vozovce důkladně odfrézují, má to mnohem větší životnost než záplaty. Ty se v mrazu snadno poškodí a následná oprava po zimě se pak výrazně prodraží,“ potvrdila Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Jak konstatovala, vše je o penězích, a těch se na opravy v minulých letech zoufale nedostávalo.

Téměř polovina silnic v havarijním stavu

Zatímco dříve přispíval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) také na opravy komunikací nižších tříd, od roku 2005 je to už jen záležitostí krajských rozpočtů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je tak v havarijním stavu již téměř polovina ze 49 tisíc kilometrů silnic nižších tříd a 1700 z 12 500 mostů, které na nich stojí.

Odborníci spočítali, že k odstranění všech závad na silnicích druhých a třetích tříd by bylo v Česku jednorázově potřeba více než 42 miliard korun a v průběhu dalších devíti let ještě dalších pět miliard. Na to kraje, do jejichž vlastnictví tyto silnice přešly, prostě nemají.

Z tohoto pohledu jsou na tom dálnice a silnice první třídy přece jen lépe. Výjimkou je však nejstarší a nejzatíženější česká dálnice D 1 (Praha–Brno), po níž projíždí denně až sto tisíc vozidel. Vzhledem k tomu, že chybí paralelní komunikace, která by dálnici D 1 ulehčila od záplav kamiónů, připomínají některé její nedávno opravené úseky už opět autodrom.

Chátrání se může konečně zastavit

Na otázku, jak to tedy po letošní zimě bude s penězi na opravy komunikací, odpověděl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „S ulehčením jsme přijali, že rozpočet SFDI nebude nakonec zkrácen o 5,1 miliardy, ale dostane celou tuto sumu zpět z privatizačního fondu. Nebude tak nutné zastavit stavbu některých nových dálnic a na opravy bude dokonce více peněz než letos. To je velmi důležité, protože na opravy nelze čerpat finanční prostředky z fondů Evropské unie, ale pouze z národních zdrojů.“

Podle schváleného rozpočtu SFDI má jít v příštím roce na opravy a údržbu komunikací, které spravuje ŘSD, celkem 7,344 miliardy korun. Z toho na dálnice 2,8 miliardy (o 1,2 mld. více než letos) a na silnice první třídy dokonce 4,444 miliardy, což je meziroční navýšení téměř o 2,5 miliardy.

Je tedy reálná šance, že stav silniční sítě se přestane konečně zhoršovat. Avšak pouze v případě, že celkový průběh této zimy bude natolik mírný, aby na důkladné opravy zbylo silničářům co nejvíce peněz.