V budoucnu by mohla policie využívat nasazení tzv. protikorupčních agentů, kteří by mapovali korupční prostředí. Agent by mohl nepřímo nabízet úplatky, aby tak mohl zastihnout zkorumpovaného úředníka přímo při činu. Tvrdým oříškem však bude vymezení jeho pravomocí a zákon má i ve světě spoustu odpůrců.

Tzv. "protikorupční agent“ by totiž balancoval na hraně zákona. Samotné nabídnutí úplatku už je trestným činem a agentovi je třeba zajistit beztrestnost. Odpůrci také upozorňují, že stát sám trestnou činnost "vyprovokovat“ nemůže. Proto je třeba podle Peciny ještě stanovit hranici, kterou by agent neměl překročit.  

"Stát se nesmí podílet na vytváření trestného činu,“ potvrdila během tiskové konference i Vesecká, která citovala z mezinárodní smlouvy. Evropský soud by tak podle ní mohl mít problém s nasazením agenta například ve chvíli, kdy nabídne druhé osobě úplatek, čímž by ji k trestné činnosti naváděl.

"Pojem 'agent provokatér‘ není právně korektní a u Evropského soudu pro lidská práva bychom s tím neuspěli,“ doplnil Pecina k nejožehavějšímu bodu vládního balíčku. Zdůraznil nicméně, že institut má i řadu zastánců a celkové působí spíše na prevenci. "Pokud vám někdo nabídne úplatek a vy nevíte, jestli to není agent, tak znejistíte,“ vysvětlil ministr.  

Korunní svědek znejistí zločinecké struktury

Podobný význam by mohl mít mimo jiné i institut korunního svědka. Ten by podle Vesecké mohl přímo nabourat zločinecké struktury, které jsou velmi dobře organizovány, protože zločinci ztratí mezi sebou důvěru. I toto opatření je třeba ale řádně ošetřit. 

"Nesmí dojít ani ke snižování trestů, pokud jde o vraždu nebo pokud následkem činnosti korunního svědka došlo k zabití,“ řekla žalobkyně.  

Institut korunního svědka v podstatě spočívá v tom, že kdokoli, kdo je jen účastníkem trestné činnosti, by si mohl vysloužit beztrestnost. Stíhání by bylo zastaveno výměnou za klíčové svědectví a stát by svědkovi zajistil bezpečnost. Institut by fungoval za přísných podmínek, kdy musí například svědek nahradit škodu, nepokračovat v trestné činnosti a jeho svědectví musí skutečně vést k usvědčení kompliců.

Podle nového zákoníku je na soudci, jak shodnotí výpověď

"V dnešním zákoně, který vejde v platnost po novém roce, je institut spolupracujícího obviněného. Ale je zde pouze slib snížení trestu a není nařízena ochrana, takže se lidé budou muset bát o život. Soudce navíc může ale nemusí ke svědectví přihlédnout,“ doplnil Pecina. 

S insitutem korunního svědka mají ostatní země, kde již byl zaveden, pozitivní zkušenosti. Podle Peciny je velmí účinný zejména ve Spojených státech, pochvalují si jej ale také sousední Polsko a Německo.

Korupční prostředí: Megalománie, nadbytečnost, tendry pro dva a dálnice

"Že je u nás tak vysoká korupce, a to nejen v rámci EU, způsobuje špatnou alokaci veřejných prostředků,“ sdělil také Pecina novinářům a uvedl čtyři hlavní nešvary, které v Česku nahrávají korupčnímu prostředí. 

První jmenoval nadbytečné projekty a jako příklad uvedl snahy o zavedení čističek odpadních vod ve všech obcích na dva tisíce obyvatel. "Nebyla to žádná směrnice EU, proč to někdo v letech 1996, 1997 chválil, nechápu,“ řekl Pecina s tím, že v rámci projektu bylo celé území Česka vyhlášeno jako území s nebezpečnou vodou a jsou s tím teď potíže.

Ke zvýšené míře korupce podle vlády také přispívají megalomanské projekty. Takovým byl podle ministra projekt vlády Mirka Topolánka s názvem Smart administration v hodnotě 100 miliard korun. 

Ministr vnitra Martin Pecina vyjmenoval základní nešvary podporující korupci
Co napomáhá korupci? Příklad
Nadbytečné projekty Postavení čističek u všech dvoutisícových obcí
Megalomanské projekty Smart administration za 100 miliard
Technicky předražené projekty Dálnice jsou až třikrát dražší než jinde, s mnoha sjezdy, mosty a předraženými biokoridory
Nekoncepční projekty Nákupy armádního vybavení a jeho následný prodej do zahraničí
Předražené tendry Podezřelé tendry, které jsou namíru jen jedné či dvěma firmám

"Dalším bodem jsou technicky předražené projekty. O těch se nemá cenu zmiňovat, jsou to naše dálnice, které jsou dvakrát až třikrát dražší než jinde v Evropě,“ řekl Pecina. Dálniční projekty jsou dle jeho slov "naddimenzovány“, počítají s příliš mnoha sjezdy, často se staví na mostech a připomněl také nákladnou stavbu biokoridoru pro medvědy v Jeseníkách, kudy má procházet 0,5 medvěda ročně. 

Pecina dále kritizoval nekoncepční projekty, v jejichž rámci armáda nakoupí výbavu, a posléze ji prodá dál do zahraničí. Aktuálně velmi tíživým problémem jsou podle něj předražené tendry s jedním či dvěma zájemci, kdy cena se přesně trefí do ceny předpokládané, a ostatní firmy o ně nemají zájem. "A pokud, tak jsou za podivných okolností z tendru vyřazeny,“ dodal ministr. 

Problematika tendrů je podle vlády obzvláště akutní a řešit ji chce hned několika opatřeními. Mezi nimi je také možnost určit pravidla výběru lidí do komisí, které o tendrech rozhodují. Podle Peciny by jimi mohli být v budoucnu pouze ti, kteří projdou alespoň nejnižší možnou prověrkou Národního bezpečnostního úřadu. Vedle toho by se o tendr nemohly ucházet firmy s neprůhlednými vlastníky. Další jednání o protikorupční strategii budou probíhat ještě v lednu.