Například v Hradci Králové se zvýšil počet ulic, ve kterých městské Technické služby budou chodníky uklízet, zhruba o polovinu na 400 kilometrů. "Ostatní komunikace byly osazeny tabulkami 'Kluzký povrch'. Kolik kilometrů jich je, však přesně nevíme, to se teprve ukáže,“ uvedl Tomáš Pospíšil z městských Technických služeb.

V Novém Boru či v Karlových Varech zase rozmístili cedule "V zimě se neudržuje". "Neudržujeme celkem 36 úseků chodníků, stezek a schodišť o délce čtyři kilometry. V každém případě platí, že neudržované úseky musí být možno bezpečněji obejít po udržovaném chodníku či stezce,“ řekl mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál s tím, že zmíněných 36 úseků nechal magistrát označit cedulemi.

Jihlava má asi 300 kilometrů chodníků. "Asi 50 kilometrů z důvodu malého dopravního významu neuklízíme, tyto úseky se tak označují tabulky s upozorněním,“ uvedl mluvčí Služeb města Jihlavy Martin Málek. Komunikace pro pěší se podle něj dělí dle pořadí důležitosti – nejdříve se uklidí páteřní trasy, na ostatní má město dle vyhlášky až 48 hodin po ukončení spadu sněhu.

Tři kategorie chodníků

Kdy musí být jednotlivá místa uklizena, specifikuje vyhláška, která je dělí do tří skupin. "V té první, u škol, zdravotnických zařízení, domovů pro seniory a u hlavních tahů, musí sníh z chodníků zmizet do čtyř hodin, ale pouze v době od šesté do 22. hodiny. U dalších dvou skupin se čas prodlužuje na 26 až 48 hodin,“ vysvětlil Právu primátor Juraj Thoma (ODS).

V Plzni zajišťují úklid chodníků jednotlivé městské obvody. Například ve čtvrti Slovany prohrnula radlice do páteční dvanácté hodiny zhruba padesát procent všech chodníků. "Jde o ty, které jsou v rámci našeho operačního plánu kvůli vysoké frekvenci pohybu chodců označeny jako prioritní, patří tam třeba prostor u hlavního vlakového nádraží,“ řekla právu Lenka Klečková, vedoucí odboru životního prostředí na slovanské radnici.

Neprohrnuté chodníky obvod výstražnými cedulemi zatím neoznačuje. "Je otázka, k čemu by to bylo, když se tam někomu něco stane, tak to asi cedule nevyřeší,“ podotkla Klečková. Podle ní je sporné i to, zda má smysl uklízet chodníky za každou cenu.

"Někdy to bývá spíše horší než lepší. Po projetí radlicí zůstává uklouzaná vrstva, která bývá horší než napadaný sníh,“ dodala Klečková.

Už se nechali pojistit

Sníh a náledí navíc většinou používaná jednoduchá mechanizace odstraní jen v šíři účinného záběru stroje, čistý tedy bude jen pás o šíři kolem osmdesáti centimetrů.

Některá města se už také připravila na možné soudní dohry v případě úrazů. "Máme uzavřenou odpovědnostní pojistku pro případ pádů a zranění chodců,“ informovala Právo v Ostravě mluvčí městského obvodu Poruba Jana Končítková.

V Mladé Boleslavi zase radnice zavedla novinku. Ti, kdo se dřív o městské chodníky před svým domem starali zadarmo, za to dnes dostávají smluvně zaplaceno.