V současnosti má stavba dvě úrovně, v budoucnu přibude ještě třetí. Svými parametry je křižovatka v Česku unikátní, řekl generální ředitel Ředitelství silnic (ŘSD) a dálnic Alfred Brunclík. 

"Projektant musel čelit řadě překážek, například technické památce Opatovický kanál. Je to vlastně křižovatka dvou kapacitních komunikací dálničního typu. Taková křížení v republice dosud nemáme," uvedl Brunclík.  

V úrovni terénu vede silnice I/37 známá jako Hradubická tvořená čtyřmi novými pruhy. Nad ní vznikl v "prvním patře" kruhový objezd s takzvaným rozpletem, který umožní napojení státní silnice s rychlostní silnicí R35 včetně všech přilehlých komunikací k vesnici a elektrárně. Vlastní R35 povede v budoucnu v nejvyšším, třetím poschodí a bude ji tvořit téměř kilometr dlouhá estakáda.

Slavnostní otevření nové křižovatky u Opatovic nad Labem

Slavnostní otevření nové křižovatky u Opatovic nad Labem

FOTO: René Chvalina, Právo

"Úsek mezi Sedlicemi a Opatovicemi má skutečně klíčový význam jak pro regionální dopravu, tak i pro dálkový tranzit. Zároveň jasně deklarujeme plán výstavby rychlostní silnice R35 vedoucí po celé délce až do Olomouce. V budoucnosti totiž R35 po svém dokončení významně odlehčí dálnici D1 ve směru z Prahy do Ostravy a zpět,“ řekl Právu generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.  

Silnice R35 Sedlice – Opatovice se stává významnou součástí dopravního systému silniční a dálniční sítě České republiky. Je součástí rychlostní silnice R35 vedené od Liberce přes Hradec Králové, Vysoké Mýto do Olomouce a dále již na dnes napojenou dálnici D1 do Ostravy. 

Nová obří křižovatka u Opatovic nad Labem

Nová obří křižovatka u Opatovic nad Labem

FOTO: René Chvalina, Právo

Další úroveň si vyžádá dvojnásobné náklady

Dosavadní náklady na stavbu křižovatky činí zhruba 1,7 miliardy korun, po vybudování třetí úrovně dosáhnou asi tří miliard korun.

Podle ředitele pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumila Vebra to bude jedna z největších silničních křižovatek v zemi. Součástí stavby nynější křižovatky je 20 nových mostů a jeden rekonstruovaný. Po úplném dokončení by jí mělo projíždět až 50 tisíc automobilů denně.  

Zcela největší mimoúrovňová křižovatka vyroste u Prahy, která bude součástí Pražského okruhu a bude se napojovat na dálnici D1. Stavba byla zahájena tento týden v pondělí a hned na nejfrekventovanější dálnici komplikace. S omezením provozu by v těchto místech měli řidiči počítat i do budoucna. [celá zpráva]