Podle jihomoravské náměstkyně hejtmana Anny Procházkové, která se na přípravě plánu podílela, to stavbu R52 velmi zkomplikuje. "Nerozumím tomu, bylo to vše tak neskutečně kontrolované, mimo jiné i z pozice ministerstva pro místní rozvoj a vnitra," řekla Procházková.  

V současné době tak platí starý plán, ve kterém je R52 nakreslena v trase Pohořelice - Nový Přerov, ale s tím už nikdo nepočítá. "Pokud chce kraj postavit silnici směrem na Mikulov, bude muset počkat na schválení zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. To může trvat i více než půl roku," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.

Děti Země budou podle Patrika požadovat, aby Procházková odstoupila ze své funkce. "Ona je hlavním viníkem toho, že soud plán zrušil. Neznám přesně rozhodnutí soudu, ale podle všeho zrušil celý plán, což je nezvyklé. Dosud vždy rušil pouze jeho části," řekl Patrik. Návrh na své odstoupení nechtěla Procházková komentovat.  

„Zprávu o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ČR o zrušení územního plánu Břeclavska beru, ač nerad, na vědomí,“ sdělil ve středu Právu jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). Protože nezná přesné důvody, ani nemá písemné vyhotovení soudního rozhodnutí, nechtěl celou věc hned komentovat. Doplnil jen, že je vážně znepokojen možnými dopady tohoto rozhodnutí zejména na projekt dálničního spojení Brna s Vídní. Situaci ještě ve středu večer konzultoval s předsedou vlády. 

R52 ohrožuje Pálavu

Silnice R52 má spojit Brno s Vídní a patří ke kontroverzním dopravním stavbám. Spory se vedou především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice. Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové, kteří se bojí poškození přírody u novomlýnských nádrží a Chráněné krajinné oblasti Pálava.  

Územní plán Břeclavska, který soud zrušil s platností od středy, schválilo zastupitelstvo Jihomoravského kraje v listopadu 2006. Návrh na zrušení podaly obce Bavory a Dolní Dunajovice a několik fyzických osob. NSS projednávání plánu dvakrát přerušil, jednou o problému rozhodoval i Ústavní soud.  

Na vyjádření Nejvyššího správního soudu čekala Evropská komise, která již dříve postup českých úřadů při schvalování územního plánu Břeclavska kritizovala. Do vyjasnění celé věci na soudní úrovni proto odmítla spoluúčast evropských peněz na projektu.  

Rakouská vláda letos v létě avizovala, že svou část rychlostní silnice dokončí podle plánu i přes dopady krize a škrty v rozpočtu.