O bezpečnosti či nebezpečnosti infrastruktury rozhoduje poměr tragických nehod, které se v dané oblasti vyskytly, a hustoty dopravy. Na dálnicích tak sice dochází k relativně vysokému počtu nehod, vzhledem k tomu, kolik aut na nich projíždí, jsou poměrně bezpečné. Z toho důvodu je tak bezpečný úsek dálnice D1 v okolí Brna, D5 za Plzní směrem na Rozvadov či téměř celá dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Prahou.

Naopak mezi velmi nebezpečné komunikace patří silnice I/38 mezi Mladou Boleslaví a Českou Lípou, známá motorkářská trasa I/9 mezi Mělníkem a Dubou, silnice I/10 z Turnova na Železný Brod, trasa I/47 z Přerova na Nový Jičín či I/54 z Kyjova na Veselí nad Moravou.

Riziková je i silnice I/16 v okolí Trutnova, I/56 v okolí Frýdku-Místku či I/11mezi Opavou a Šumperkem. Mnoho nehod se stává také silnici I/62 vedoucí přes Ústí nad Labem do Děčína.

 

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

 

 

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Mapy.cz

Aktualizovaná riziková mapa je součástí evropského projektu EuroRAP a vychází z dat za roky 2006 až 2008 a brzy bude dostupná na internetu.

Česká republika se po vzoru EU v rámci své národní strategie bezpečnosti na silnicích přihlásila k záměru snížit během deseti let do roku 2013 počet úmrtí při dopravních nehodách na polovinu. K tomu by mělo pomoci i přijetí evropské direktivy O řízení bezpečnosti silniční infrastruktury do českého práva, což se zatím nestalo. Proto se rozhodli dopravní odborníci sepsat petici, která promítnutí směrnice do národní legislativy urychlí.

Loni zemřelo na českých silnicích 801 lidí, což je o 136 méně než v roce 2007. Letos od ledna do října to bylo 701 obětí.