Jedním z hlavních důvodů této smutné skutečnosti je nejen špatný stav některých vozovek, ale podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) i zastaralost vozového parku v ČR, jehož průměrné stáří u osobních aut dosahuje 13,68 roku.

Ve starých autech při nehodě víc obětí

„Ve starých autech zahyne při nehodách téměř o dvě třetiny více lidí než v nových vozidlech a šance přežít těžkou nehodu je v nich o 60 procent menší,“ uvedl na semináři k bezpečnosti dopravy, který uspořádal Senát, ředitel sekretariátu SAP Antonín Šípek.

Tempo obnovy vozového parku přitom v Česku nedosahuje ani poloviny obvyklého průměru EU, který je 8 až 10 procent ročně z celkového počtu registrovaných vozidel. Podíl vozidel starších deseti let je tak teď v ČR už 59 procent, zatímco ve vyspělých západoevropských zemích 25 až 35 procent.

Za posledního tři a půl roku se počet osobních aut starších deseti let zvýšil v naší republice o 447 383 na téměř 2,6 miliónu. „Náš stát by tedy měl přijmout komplexní program obnovy vozového parku, jenž bude obsahovat řadu systémových opatření včetně zavedení šrotovného,“ požaduje SAP.

Prvním krokem k tomu, aby se vozový park konečně omladil, byly v ČR letos učiněny zavedením poplatku, jenž učinil téměř neprodejnými vozy nesplňující ekologické normy. S odstartováním šrotovného ovšem vláda Jana Fischera otálí, přestože jí to zákon umožňuje.

Zhoršení nastalo až v devadesátých letech

Jak na semináři připomněl Josef Tesařík z policejního prezidia, ještě v roce 1986 patřilo tehdejší Československo společně se Švédskem, Velkou Británií a Nizozemskem v bezpečnosti na silnicích k nejlepším v Evropě. Situace se ale začala prudce zhoršovat v 90. letech, kdy na českých silnicích přibylo nebývalé množství automobilů, většinou ojetin dovezených ze zahraničí.

Za letošních prvních deset měsíců zahynulo v ČR při silničních nehodách 701 lidí, 2956 osob bylo těžce zraněno, a 20 048 lidí vyvázlo s lehkým zraněním.

Hlavní odpovědnost je na řidičích

Podle Centra dopravního výzkumu (CDV) však nelze podíl stáří vozidel na důsledcích nehod přeceňovat.

„Z 93 procent má na nehodovost vliv lidský faktor, tedy chování řidičů,“ uvedl ředitel CDV Karel Pospíšil. Současně ovšem informoval, že k až čtyřiceti procentům nehod dochází na pouhých třech procentech silniční sítě. Je tedy potřeba, aby stát na odstraňování těchto rizikových míst věnoval podstatně více peněz než dosud.